به حضور زنان در عرصه مدیریتی توجه شود

    کد خبر :49033

یک عضو شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان گفت:‌باید به حضور زنان و جوانان در عرصه های مختلف مدیریتی از جمله کابینه دولت دوازدهم و شهرداری آینده توجه شود.

ژاله فرامرزیان در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با بایدهای تشکیل کابینه دوازدهم اظهار کرد: رئیس‌جمهور منتخب دولت دوازدهم در تشکیل کابینه خود باید به شعارهایش توجه کند ؛ چرا که شعارهایشان حرف هایی است که به واسطه آن خود را معرفی کرده و به واسطه همان رویکردها توانستند از مردم رای بگیرند. ایشان باید مدیرانی را برگزینند تا در راستای همین شعارها فعالیت کنند.

وی ادامه داد: اگر مدیران دولت آتی همسو با رئیس جمهور نباشند نمی توانند برنامه هایی که روحانی در نظر دارد را اجرا کنند، وقتی رئیس‌جمهوری شعار توسعه یافتگی در عرصه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را مطرح کرد باید از مدیرانی استفاده کند که مدل اجرایی شان مبتنی بر توسعه و رشد باشد.

فرامرزیان سپس گفت:‌ مردم باید احساس کنند رئیس جمهور منتخب شان توانسته از اعتماد آن‌ها به نحو احسن استفاده کند، اگر وزرا و مدیران آینده برخلاف شعارهای ایشان در دوران انتخابات عمل کنند مردم احساس می‌کنند که از رای شان سوء استفاده شده است. من فکر می‌کنم بسیار مهم است تا کابینه رئیس‌جمهور دولت دوازدهم تاسی گرفته از شعارهای ایشان در دوران انتخابات باشد.

وی با تاکید بر ضرورت حضور زنان وجوانان در کابینه دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت های جوانان و زنان یکی از شعارهایی بود که روحانی در راستای گردش نخبگان مطرح کرده است. استفاده از ظرفیت جوان ترها در عرصه مدیریت و زنان که ظرفیت قابل توجهی در حوزه های مدیریتی دارند و بر اساس آمارها نسبت به مردان خطای اجرایی کمتری هم داشته اند باید در دستور کار رئیس جمهور در زمان تشکیل کابینه دوازدهم قرار بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: نظام مدیریتی کشور ما مردانه است و نیازمند تغییر این چهره مردانه هستیم. مردان با نگرش مردانه در ارتباط با مسائل کلان تصمیم می گیرند . تصمیمات آن‌ها شامل حال تمام جامعه اعم از زن و مرد می‌شود. بخشی از جامعه با این تصمیمات هم خوانی دارند و جنس دیگر جامعه در این تصمیمات به درستی دیده نشده اند.

وی افزود: برای این مشکل باید فکری کرد. حتی اگر مدیران زنی وجود نداشته باشد که بتوانند از آن‌ها بهره بگیرند باید توجه کنند تا مجموعه تصمیمات اخذ شده برای هر دو جنس جامعه مفید باشد. فاصله دسترسی زنان به امکانات و منابع نسبت به مردان بسیار کم است که ناشی از تصمیمات و قوانین تک جنسیتی جامعه ما است.

فرامرزیان در ادامه این گفت‌وگو گفت:‌ اگر قوانین ، مصوبات و رویکردهای جامعه ما مردانه باشد باید قبول کنیم بسیاری از منابع و فرصت های جامعه از دست خواهد رفت. وقتی 50 درصد از جامعه احساس می‌کند که سازوکارهای کشور متناسب با آن‌ها نیست نه تنها همراهی میان شان ایجاد نمی شود بلکه مقاومت هم می‌کنند و همین مقاومت باعث هدررفت منابع کشور می‌شود.

وی افزود:‌ در برخی از جایگاه ها مانند وزارت آموزش و وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرفیتی که توسط یک مدیر مدیریت می‌شود کاملا برابر است. یعنی همان تعداد دانش آموز دختر داریم دانش آموز پسر هم داریم. به همان تعداد دانشجوی دختر ، دانشجوی پسر هم داریم. جامعه فرهنگی هنری، اجتماعی هم فعالانی از هر دو جنس دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه این مثال خاطر نشان کرد که همواره مدیران این حوزه ها که از هر دو جنس به صورت مساوی تشکیل شده اند مرد بودند.

وی تصریح کرد: حتی اگر مدیران وزرای زن در آن حدی که لازم است هنوز وجود ندارد می‌توانند از مشاوران و جمعیتی استفاده کنند که تشکیل شده از زنان باشد. حداقل در این طرح قابلیت تعمیم موضوعات به زنان وجود خواهد داشت. من معتقدم که روحانی اگر موفق شود مدل مناسبی برای تحقق حضور زنان در عرصه های مدیریت پیش بینی کند یک توفیق متفاوتی نسبت به دولت های دیگر به دست می آورد. در این میان سرمایه اجتماعی کشور که احساس می‌کند که طی این سالها نادیده گرفته شده است احساس رضایت می‌کند.

فرامرزیان درخصوص پیشنهاداتی برای حضور زنان در عرصه مدیریت شهری به ویژه در عرصه شهرداری گفت:‌ شهر تهران به ویژه شهرداری ها ظرفیت حضور مدیران زن را دارد . زنان شهرها را بهتر می شناسند ، تعاملگرا تر هستند و دقت نظر بیشتری دارند. با توجه به این مختصات فکری و ذهنی زنان می‌توانند مدیران بهتری برای شهرها باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من عمیقا اعتقاد دارم که شهردار زن پیشنهاد بسیار خوبی برای شهر تهران است. فارغ از اینکه بخواهند در مورد اشخاص صحبت کنند امیدوارم که شورای شهر تهران که برگرفته از یک تفکر اصلاح طلبی است با دقت به گزینه های احتمالی نگاه کند و امیدوارم بتواند شهردار زنی را اگر دارای شاخصه های مدنظر باشد انتخاب کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید