اروپا با «اینستکس» ایران را در برزخ برجام نگه می‌دارد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ۱۱:۰۸
    کد خبر :490001
اینستکس

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سازوکار مالی اعلامی از سوی اروپا را می توان به عنوان یک صداخفه کن تعبیر کرد تا همچنان ایران را در برزخ برجام نگه دارد.

محمد حسن آصفری عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با مهر، در خصوص اعلام سازوکار مالی اینستکس از سوی اروپا و اینکه آیا این سازوکار ضعیف شده می‌تواند پاسخگوی منافع ملی ایران باشد یا خیر، اظهار داشت: سازوکار جدید اعلامی از سوی اروپا را می‌توان به عنوان یک صداخفه‌کن تعبیر کرد تا همچنان ایران را در حالت برزخ پس از برجام نگه دارد و فرصت اقدام و عمل مناسب را در شرایط پسابرجام از مسئولین ما سلب کند.

وی گفت: علیرغم انجام تعهدات خود در قبال برجام چه پیش و چه پس از خروج آمریکا، امروز شاهد این مسئله هستیم که اروپا و آمریکا نقش پلیس خوب و بد را در قبال ما بازی می‌کنند.

آصفری افزود: به نظر من اجرای کامل سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری در دستگاه‌های مختلف حکومتی و دولتی می‌تواند منافع ما را حداکثری تامین کرده و ما می‌توانیم بدون وابستگی به بیگانگان و با تکیه بر توان و تخصص داخلی منافع اقتصادی کشور را تامین کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: دولت همچنان به بهانه ساکت کردن منتقدین، حامی برجامی است که خروجی آن برای ملت ایران هیچ بوده و ما تحولی را در معیشت مردم شاهد نیستیم.

وی با بیان اینکه به اعتقاد من اینکه ما بخواهیم به بهانه ساکت کردن منتقدین و مخالفین خود، همچنان مدافع برجام باشیم نمی‌تواند متناسب با منافع ملی ایران باشد، ادامه داد: دولت برای انجام کارهای تبلیغاتی خود مصلحت کشور را رعایت نمی‌کند.

آصفری بیان کرد: ما باید با عزمی جدی و بسیار محکم در مواضع خود از غربی‌ها بخواهیم که به تعهداتشان در قالب برجام متعهد باشند و با انجام اقدامات لازم منافع ایران را در قالب آن تأمین کنند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ما مطمئن هستیم که انسجام و اتحادی میان اروپا و آمریکا برای افزایش فشارها بر ایران وجود دارد و به دنبال این هستند که مجدد ملت ایران را پای میز مذاکره کشانده تا موضوعات دیگری از جمله موشکی، حقوق بشر و مسائل منطقه را با ایران مطرح کنند.

وی افزود: تا تکلیف برجام به طور کامل روشن نشده و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهداتشان در قالب آن عمل نکردند، پذیرفتن هر شرط و تعهد دیگری از سوی ما به مصلحت منافع ملی نیست.

آصفری در پایان خاطرنشان کرد: قطعا جمهوری اسلامی ایران با تجربه ای که به دست آورده به اروپا و آمریکا اعتماد نخواهد داشت و بدون توجه به تصمیمات و اقدامات آنها در مسیر پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر و تامین حداکثری منافع ملی خود گام بر می‌دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید