ماجرای آسانسور‌های «کارتی» در مترو تهران چیست؟

    کد خبر :489940
سامانه حمل و نقل ریلی

اگر کارت مخصوص به همراه داشتید می‌توانید از بالابر‌های (آسانسور) مترو در تهران استفاده کنید وگرنه خیر؛ حالا می‌خواهید سالمند، معلول یا جانباز باشید، مهم، داشتن آن کارت است.

بسیاری از مسافران مترو طی ماه‌های گذشته در مترو یا با در‌های بسته آسانسور‌های این سامانه حمل و نقل ریلی مواجه شده اند یا اجازه استفاده از آن‌ها را به این راحتی نداشته اند.

ماموران متولی ایستگاه‌ها تنها پاسخی که به متقاضیان استفاده از بالابر‌ها می‌دهند این است: باید کارت مخصوص داشته باشید.

اما مسافران می‌گویند: مگر از قبل می‌دانستیم ممکن است کارمان روزی، در ساعتی مشخص به این ایستگاه مترو ختم شود که از قبل می‌رفتیم کارت مخصوص بگیریم؟

این پرسش ها، اما در صورت مساله تغییری ایجاد نمی‌کند و پاسخ همان است: باید کارت مخصوص همراهتان باشد یعنی قبلا از طریق سامانه اینترنتی ثبت نام کرده باشید.

یک شهروند حدود ۷۰ ساله که چندی پیش برای استفاده از بالابر مترو در ایستگاه سعدی دچار مشکل شده بود با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تماس گرفت و طرح مشکل کرد.

«ا. سیروس» گفت: فاصله سطح خیابان تا داخل این ایستگاه زیاد است و پله برقی نیز به میزان مناسب در این ایستگاه وجود ندارد، اما اجازه استفاده مردم بویژه سالمندان را هم از آسانسور نمی‌دهند.

وی این پرسش را مطرح کرد که «در کجای دنیا امکانات رفاهی را انحصاری ارائه می‌دهند، چرا در برخی ایستگاه‌ها فاصله پله برقی تا خیابان زیاد است»؟

این شهروند با طرح این ادعا که در دیگر ایستگاه‌ها نیز این مشکل مشاهده شده است افزود: به نظر می‌رسد که طراحان مترو فرض را بر این گذاشته اند که مسافران همگی سالم و سرحال هستند.

مساله چیست؟

سامانه‌ای اینترنتی زیرمجموعه شهرداری تهران به نشانی http://register.eticket.tehran.ir/ وجود دارد که کار صدور کارت بلیت‌های شهری را انجام می‌دهد؛ یکی از انواع آنها، کارت‌های ویژه جانبازان، معلولان و نیز سالمندان است که مسئولان مترو در ایستگاه‌های دارای بالابر تنها به افرادی که این کارت‌ها را داشته باشند اجازه استفاده از این وسیله می‌دهند.

استدلال مدیران مترو

البته مدیران مترو در این زمینه استدلال‌هایی دارند و از آن هم دفاع می‌کنند، اما به نظر می‌رسد با وجود هرگونه استدلال، می‌شد نحوه استفاده از بالابر‌ها را بهتر از وضعیت کنونی مدیریت کرد تا این مدیران به کج سلیقگی در برخورد با این موضوع متهم نشوند.

مسئولان مترو می‌گویند هزینه‌های نگهداری، رفع عیب و خرید تجهیزات آسانسور بسیار بالاست و باتوجه به جمعیت چند میلیونی که روزانه از مترو استفاده می‌کنند اگر قرار باشد استفاده از آسانسور‌ها زیاد شود و توسط دیگر اقشار عادی جامعه نیز عمومیت پیدا کند، تامین هزینه‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.

مترو: مدیریت می‌کنیم

مشاور مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این بالابر‌ها متقاضی و استفاده کنندگان زیادی دارد.

محسن محمدیان افزود: به علت فاصله نسبتا قابل توجهی که بالابر‌ها با ورودی ایستگاه‌ها دارند، امکان نظارت مستمر پرسنل بر آن‌ها نیز وجود ندارد و این عامل باعث افزایش خرابی می‌شد که استفاده سالمندان، جانبازان، افراد کم توان و … از آن را مختل می‌کرد.

وی ادامه داد: در مقطعی تصمیم گرفته شد این بالابر‌ها به اقشار خاص تعلق گیرد و از طریق سامانه الکترونیکی صدور کارت بلیت، سوار شدن بر آسانسور‌های ایستگاه مترو سعدی در دستور کار قرار گرفت. محمدیان خاطرنشان کرد: اکنون برگرداندن این بالابر‌ها به وضعیت عادی در دستور کار است و در آینده نزدیک اصلاحات لازم انجام خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: طراحی ایستگاه‌های خطوط مترو در دوره‌های مختلف و بر اساس شرایط زمان خود انجام شده و به همین علت هنگام ساخت فضای لازم برای پله برقی و آسانسور در نظر گرفته نشده است.

محمدیان خاطرنشان کرد: هرچند بعد‌ها در برخی ایستگاه‌های قدیمی که فضای فیزیکی آن‌ها اجازه می‌داد پله برقی و آسانسور نصب شد، اما در بسیاری، این امکان وجود ندارد.

آمار پله برقی و آسانسور‌ها

مشاور مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در ادامه از فعالیت ۷۸۰ پله برقی و ۱۳۸ آسانسور در ۱۱۵ ایستگاه مترو تهران خبر داد.

وی تصریح کرد: با تلاش‌های شبانه روزی برای تعمیر و نگهداری پله برقی‌ها و آسانسور‌های ایستگاه‌ها، میزان ساعات عدم سرویس دهی به غلت خرابی نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

به گفته محمدیان، ناوگان مترو تهران بیش از ۱۰۰ ایستگاه دارد که بیشتر این ایستگاه‌ها به پله برقی مجهز است و ایستگاه‌های جدید نیز با تجهیز آسانسور افتتاح خواهند شد.

مناسب سازی ایستگاه‌ها برای کم توانان

وی همچنین از مناسب سازی ایستگاه‌های قلهک، میرداماد، شهید بهشتی، کهریزک و شهید مفتح در خط یک، دانشگاه شریف، امام حسین (ع) و جانبازان در خط ۲ برای معلولان جسمی و حرکتی خبر داد و گفت: معلولانی که ویلچر دارند می‌توانند از سطح خیابان با مراجعه به این ایستگاه‌ها از مترو استفاده کنند.

به گفته محمدیان تنها بخشی از ایستگاه‌های خط یک مترو تهران از جمله ایستگاه‌های پایانه جنوب، ۱۵ خرداد، خیام، مولوی، شهید بخارایی و شهر ری فاقد پله برقی هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید