پنتاگون در حال طراحی روبات های قاتل است؟ / نقش کلیدی هوش مصنوعی در جنگ های نظامی آتی جهان

  • آرشیو
  • شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۸:۵۹
    کد خبر :489788

فارین پالیسی نوشت: وزارت دفاع ایالات متحده در روز 12 فوریه نقشه راه خود را برای آینده هوش مصنوعی منتشر کرد و جالب ترین نکته در مورد این گزارش که نادیده گرفته شده است، این است که ارتش ایالات متحده در آستانه ساخت یک سلاح کشنده است که بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده است.

به گزارش انتخاب، به نظر می رسد این روزها استفاده نظامی از هوش مصنوعی چندان دور از ذهن نیست و آینده این موضوع اساسا قابل پیشبینی نیست. ژنرال جک شاناهان، سرپرست نیروی هوایی ایالات متحده، که سرپرستی مرکز جدید هوش مصنوعی مشترک پنتاگون را بر عهده دارد در این خصوص می گوید: وزارت دفاع دارای چندین پروژه آزمایشی است. برای مثال می توان با استفاده از هوش مصنوعی برخی از مشکلات روزمره مانند سیل، آتش سوزی و تعمیر و نگهداری برخی تجهیزات را سازماندهی کرد.

شاناهان اخیرا نیز در اظهاری نظری دیگر گفت: “ما حتی نزدیک به سیستم کاملا خودمختار آدمکشی که بسیاری از مردم تصور می کنند وزارت دفاع آمریکا طراحی کرده نیستیم.”

اما این اظهار نظر به این معنی نیست که وزارت دفاع، در مورد سلاح های کاملا مستقل فکر نمی کند. در سال 2012، پنتاگون یک دستورالعمل برای سلاح های خودمختار را منتشر کرد که به دنبال تعریف راهی است که یک سیستم سلاح مستقل را اجرا کند. این دستورالعمل ها به وضوح بیان می کنند که در مرکز این سیستم ها همیشه یک انسان وجود دارد اما در خصوص چگونگی کنترل انسان ها بر سیستم این نوع سلاح ها سوالاتی وجود دارد.

در واقع، هم اکنون بسیاری از موشک های بالستیک نیز با درجه ای از خودمختاری عمل می کنند. این سلاح ها پس از شلیک، نیازی به دخالت انسانی ندارند، یک اپراتور انسانی پیش از راه اندازی این نوع موشک ها اطلاعات شلیک را در این موشک ها وارد کرده است. بر این اساس همانطور که موشک به هدف نزدیک تر می شود، رادار، آن به سمت هدف هدایت می شود و حتی جالب است بدانید که برخی از موشک های پیشرفته حتی پس از پرتاب نیز باز برنامه ریزی می شوند.

بر همین اساس است که برخی از کارشناسان حوزه نظامی معتقدند به زودی انواعی از سلاح های کاملا مستقل و خودران رونمایی می شوند که اساسا نیازی به دخالت انسان ها ندارند. سلاح هایی مشابه با سلاح هایی که در فیلم ترمیناتور دیدیم.

مایکل هوروویتز، استاد علوم سیاسی در این خصوص می گوید: “یکی از مهمترین نگرانی ها در خصوص سلاح های خود مختار این است که این نوع سلاح ها چگونه تشخیص خواهند داد باید آتش را روی یک موضوع مشخص بگشایند. درواقع مشکل اصلی این است که حتی برخی انسان ها نیز قادر به تشخیص دقیق چنین موضوعی نیستند. ”

بر این اساس، ساخت یک سلاح مبتنی بر هوش مصنوعی مثل فیلم های ترمیناتور که استقلال فکری دارد، نیازمند “پیشرفت های متعدد در سرعت و کارایی الگوریتم ها” است. هوروویتز در این خصوص می گوید: مشکل ثانویه این است که مقدار داده های مورد نیاز برای آموزش الگوریتم برای هر احتمالی که ممکن است رخ دهد بسیار گسترده و پیچیده است و در این خصوص حتی به انسان ها نیز نمی توان اعتماد کرد.”

البته هوروویتز تاکید کرد این به این معنا نیست که ایالات متحده نمی تواند چنین کاری را انجام دهد، بلکه به این معنی است که اجرای چنین طرحی سرشار از پیچ و خم های ناشناخته است. با این حال به نظر می رسد دولت ایالات متحده عزم خود را برای توسعه چنین طرح هایی جزم کرده است. طرح جدید دونالد ترامپ برای توسعه هوش مصنوعی نشان می دهد او نیز به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده اهمیت چنین طرحی را درک کرده است.

هوروویتز در این خصوص می گوید: بگذارید یک چیز را مشخص و شفاف کنیم؛ استراتژی کاملا روشن است. هدف اصلی پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی و توسعه برنامه های نظامی در حوزه سیستم های خودمختار است. شاید ما روبات های قاتل را در فیلمها بسیار ساده ببینیم، اما توسعه روبات های قاتل نیاز به توسعه هوش مصنوعی دارد. بنابراین کلیدواژه این حوزه، توسعه هوش مصنوعی است.

شاناهان نیز در همین راستا اخیرا اعلام کرده که ارتش در حال کار روی 2 برنامه آزمایشی در حوزه هوش مصنوعی است که یکی از آن ها بر کمک های بشردوستانه و به خصوص برای مبارزه با آتش سوزی و دیگری در زمینه پیش بینی شرایط است.

در حوزه ماموریت های آتش نشانی، پنتاگون در حال مذاکره با وزارت امنیت داخلی است تا سیستم های نجات را تغییر دهد. ایده اصلی این است که از الگوریتم های هوش مصنوعی برای شفاف تر کردن فیلم ها و عکس ها از آسیب های زیربنایی آتش سوزی های مختلف استفاده شود و سپس این داده های ارزشمند به سرعت به مراكز فرماندهی و كنترل آاتش ارسال شود.

شاناهان در این خصوص گفت، امید اصلی این است که استفاده از هوش مصنوعی به طور قابل توجهی سرعت روند ردیابی آتش سوزی را افزایش دهد.او اضافه کرد که این پروژه در بخش هایی از آتش سوزی های ویرانگر کالیفرنیا آزمایش شده است.

افزون بر این ها وزارت دفاع ازهوش مصنوعی برای ردیابی و بررسی روند تعمیر و نگهداری هلیکوپتر H-60 ​​استفاده می شود. دانا دیسی، افسر ارشد اطلاعات پنتاگون، در این خصوص می گوید: “این یک نمونه عالی از تمام خدماتی است که توسط هوش مصنوعی ارائه می شود. داده ها کمک می کنند به سرعت مشکل را حل کنیم. ”

به طور جداگانه، پنتاگون همچنان به پروژه “Maven” ادامه می دهد که از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل فیلم های نظارتی پهبادها در میانه جنگ ها استفاده می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید