کشورهای معدودی،مشتاق پیروی از آمریکا علیه ایران هستند!

    کد خبر :489394
نشست ورشو

تقریبا سی سال پیش، ایالات متحده از نفوذ دیپلماتیک خود برای متقاعد کردن اسرائیل و کشورهای همسایه عرب استفاده کرد تا برای نخستین بار در کنفرانس صلح مادرید سال 1991 با یکدیگر ملاقات کنند که به پذیرش بیشتر اسرائیل از سوی اعراب منجر شد.

روز چهارشنبه و پنجشنبه، رهبران اسرائیل و کشورهای عربی دوباره عمومی با یکدیگر در یک کنفرانس بین المللی در ورشو دیدار کردند که توسط دولت ترامپ طراحی شده بود. اما هدف این نشست، که مقامات شصت کشور را دور هم جمع کرده است، صلح نبود. این کنفرانس برای آن بود که حمایت از جنگ اقتصادی و سیاسی با ایران را تقویت کند؛ چیزی که ایالات متحده پس از خروج از توافق 2015 که برنامه هسته ای ایران را محدود می کند، شور و هیجان کمی در میان متحدان خود برای اقدام به آن پیدا کرده است.

مقامات دولت آمریکا ابتدا تلاش داشتند دستور کار خود را با نام «جستجوی صلح در خاورمیانه» اشاعه دهند؛ اما هیچ انکاری در هدف واقعی آنها وجود ندارد، به ویژه زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیلی جنگ طلب مخالف ایران، در یک توییت که بعدا از توییتر پاک شد، اعلام کرد، «نشستی آشکار با نمایندگان کشورهای عربی پیشرو که در کنار اسرائیل خواهند داشت تا به پیشبرد منافع مشترک جنگ با ایران کمک کنند».

روز پنجشنبه، دفتر نتانیاهو، ویدئویی از یک جلسه محرمانه منتشر کرد که در آن مقامات ارشد عرب، نگرانی ها در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین را نادیده گرفته و از حق دفاع از خود اسرائیل حمایت کرده و ایران را به عنوان بزرگترین تهدید برای صلح منطقه ای محکوم کردند.

در حالی که دولت ترامپ، نتانیاهو و رهبران عرب سنی در خلیج فارس ممکن است از این تظاهرات علیه روحانیون ایران لذت ببرند، این کنفرانس مشخص کرد، تا چه حد قدرت های بزرگ از این نمایش حمایت اندکی دارند. فرانسه، آلمان و بریتانیا، همراه با روسیه و چین، همچنان از توافق نامه ای حمایت می کنند که در مذاکره بر سر آن با دولت اوباما همراهی کردند. بر اساس اطلاعات سازمان های امریکایی، ایران خود همچنان به تعهد و حمایت از آن توافق ادامه می دهد.

بریتانیا وزیر امور خارجه خود را به این کنفرانس فرستاد، اما فرانسه و آلمان، که ظاهرا تمایل ندارند بخشی از این نزاع جنگ طلبانه باشند، دیپلمات های رده پایین تری را برای شرکت در کنفرانس فرستادند. چین هیچ نماینده ای نفرستاد و همچنین روسیه که مشغول برگزاری نشست با ترکیه و ایران بر سر سوریه بود. حتی لهستان که میزبان کنفرانس ورشو به درخواست دولت آمریکا بود، به درستی توافق هسته ای ایران باور دارد.

پس از آنکه رئیس جمهور ترامپ از این توافق خارج شد و تحریم های آمریکا را مجددا اعمال کرد، شرکت های بزرگ اروپایی از بازار ایران خارج شده اند؛اما دولت های اروپایی، که در مخالفت با ترامپ در تلاش برای حفظ توافق هستند، هفته گذشته، سیستم مبادله ای را آغاز کردند که می تواند برخی از شرکت های کوچک را قادر به ادامه تجارت با ایران کند. این مسأله واکنشی تهاجمی را در این کنفرانس از سوی معاون رئیس جمهور مایک پنس منجر شد که اروپایی ها را به تلاش برای «شکست تحریم های آمریکا علیه رژیم انقلابی قاتل ایران» متهم کرد.

آقای ترامپ، ایران را برای برنامه موشکی بالستیک خود، حمایت از تروریسم، زندانی کردن زندانیان سیاسی آمریکایی و ایرانی، دخالت در سوریه، یمن، لبنان و عراق و 40 سال سرکوب در خانه محکوم می کند. به گفته وزیر امور خارجه مایک پامپئو در یک مصاحبه تلویزیونی، دولت آمریکا بر مردم ایران که تحت فشار اقتصادی شدید هستند برای خیزش و تغییر حکومت خود حساب می کند.

در جایی که یکی از متحدان اصلی آمریکا در مبارزاتش علیه ایران، عربستان سعودی است و حاکم واقعی آن حکم قتل خبرنگار واشنگتن پست جمال خاشقجی را صادر کرده و در یمن جنگی خانمان سوز را راه انداخته که کنگره به خاطر تلفات غیر نظامی و بیگناه آن، حکم محکومیتش را داده، دولت آمریکا اعتبار خود را کاهش می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید