پیش‌بینی قیمت نفت در بودجه ۹۸ محقق می‌شود؟

    کد خبر :489319
نفت

بودجه سال آینده بر اساس نفت ۵۴ دلاری بسته شده است؛ نرخی که کارشناسان آن را قابل تحقق دانسته اما بر این باورند که ممکن است حجم صادرات ۱.۵ میلیون بشکه ای آن که در بودجه در نظر گرفته شده، محقق نشود.

دولت در لایحه بودجه سال آینده، مجموع درآمدهای ناشی از فروش نفت را ۱۴۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده که در مقایسه با سال جاری با افزایش همراه است. در بودجه ۱۳۹۸، برای منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، ۱۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که در مقایسه با بودجه ۱۰۷ هزار میلیارد تومانی مصوب امسال حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش نشان می دهد.

همچنین در لایحه بودجه سال آینده، قیمت هر بشکه نفت ۵۴ دلار و حجم صادرات روزانه آن ۱.۵ میلیون یشکه پیش بینی شده است که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، قرار است درآمدهای ارزی ناشی از نفت با متوسط نرخ دلار ۵,۷۰۰ تومانی به ریال تبدیل شده و در اختیار دولت قرار گیرد. در این راستا، بیژن زنگنه – وزیر نفت – در آخرین نشست خبری خود اعلام کرده رقمی که ایران برای درآمدهای نفتی در بودجه در نظر گرفته، محقق می‌شود.

در این باره، یک کارشناس حوزه انرژی، معتقد است قیمت ۵۴ دلاری برای نفت در بودجه سال آینده، منطقی است اما ممکن است حجم صادرات به میزانی که در بودجه پیش‌بینی شده، محقق نشود.

تأثیر بحران سیاسی ونزوئلا بر بازار نفت

مرتضی بهروزی فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تأثیر تحولات سیاسی در ونزوئلا بر بازار نفت اظهار کرد: بستگی دارد این تحولات به چه صورت ادامه داشته باشد و به مرور عمیق‌تر شود یا خیر؟ اگر تحولات ونزوئلا تعمیق شود، بازار نفت را دچار مشکل می‌کند؛ تولید نفت ونزوئلا در سال ۲۰۱۷، دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه بود و چنانچه این میزان از بازار حذف شود، تأثیر خاصی نخواهد داشت.

این کارشناس حوزه انرژی، با بیان این‌که ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر نفت است، گفت: باید توجه داشت که این ذخایر غیرمتعارف هستند و این کشور، حجم تولید بالایی ندارد. زمانی میزان تولید ونزوئلا سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بود اما هیچ گاه به آن عدد بازنگشت.

بهروزی‌فر، با تاکید بر این که میزان تولید نفت ونزوئلا صفر نخواهد شد، گفت: نهایتاً بحران سیاسی در این کشور باعث خارج شدن ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار بشکه نفت از بازار می‌شود. این در حالیست که اوپک و غیر اوپک در آخرین اجلاس خود تصمیم گرفتند یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از بازار کم کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که چشم‌انداز بازار نفت روشن نیست، افزود: اگر جنگ تجاری ادامه داشته باشد، روی رشد اقتصادی کشورها تأثیرگذار است و تقاضا برای نفت کاهش خواهد یافت.

قیمت و حجم نفت پاسخگوی بودجه سال آینده است؟

این کارشناس حوزه انرژی، در ادامه درباره قیمت نفت گفت: فکر می‌کنم در سال آینده قیمت نفت بین ۵۵ تا ۷۰ دلار در نوسان باشد و بعید است کاهش یا افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

بهروزی‌فر به این سوال که آیا قیمت نفت پاسخگوی بودجه خواهد بود؟ اینطور پاسخ داد که قیمت نفت پاسخگوی بودجه است اما باید توجه داشته باشیم که بودجه را بر اساس صادرات ۱.۵ میلیون بشکه بسته‌ایم؛ در حالی که اکنون میزان صادرات ایران حدود یک میلیون بشکه است. درواقع قیمت پاسخگوست اما حجم، خیر؛ مگر این‌که در آینده اتفاق خاصی رخ دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید