احداث سالانه ١٠٠ سالن سینمایی جدید

    کد خبر :489296
سالن سینمایی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان کرمان گفت: سرانه فرهنگی و هنری در برخی استان‌ها به کمتر از سانتیمتر می‌رسد که بسیار نامناسب است و این در حالی است که شهرها به فضای فرهنگی و هنری برای روح و روان و جان انسان‌ها نیاز دارد.

به گزارش رسیده، سید عباس صالحی شامگاه پنجشنبه در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه‌ استان کرمان، اظهار داشت: باتوجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مسائل اقتصاد فرهنگ و هنر و حوزه مسائل حقوقی آنان، مشکلات این حوزه کاهش می‌یابد و در این زمینه بسته‌ای از برنامه‌ها و اقدامات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال اجرا است.

وی با اشاره به فارغ التحصیلان عرصه رسانه ادامه داد: سه میلیون نفر دانش آموخته‌های حوزه هنر پس از انقلاب اسلامی فارغ التحصیل شدند. لذا این قشر حجم بزرگی از بازار کار را به خود اختصاص داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید کمک‎ها به سمتی رود که فضای فرهنگ و هنر برای افراد در زمینه معیشت و گردش اقتصادی آماده‌تر شود و در این زمینه ایده‌های مختلفی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود.

صالحی تاکید کرد: ١٠ ایده خیابان‌های فرهنگ و هنر امسال در کشور ارائه شد. این ایده‌ها با این نگاه که زمینه فرصت‌های اقتصاد فرهنگ و هنر را فراهم کند و این حوزه را به نمادهای شهری نزدیک نماید مطرح شده است.شهرها باید نماد فرهنگ و هنر داشته باشند زیرا پایگاه گردشگری امکان اقتصاد فرهنگ و هنر را با ایجاد گالری‌ها، فضای عرضه تابلو و حضور خیابانی میسر می‌کند.

وی افزود: فرهنگ و هنر به عنوان یک شغل تولیدی در جریان اقتصادی به رسمیت شناخته نشده است و در دولت تدبیر و امید حوزه فرهنگ و هنر به عنوان شغل در آیین نامه‌های حمایت از مشاغل وارد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امسال دولت متقاعد شد که فرهنگ و هنر به حوزه اقتصادی وارد شود و در این زمینه ابتدا آیین‌نامه‌ها تدوین و سپس در هیات دولت امسال ٢٠ هزار شغل و ٢ هزار میلیارد تومان امکان کمک و حمایت از مشاغل شهری و روستایی فرهنگ و هنر را فراهم کرده‌ایم.

صالحی تصریح کرد: حمایت از مشاغل فرهنگ و هنر در گروه‌های هنری، رسانه و تولید محتوای دیجیتال است. در دهه فجر امسال با اجرای طرحی بیش از ۵٠ هزار نفر هنرمند امکان بازار کار برای محصولات هنری خود را از طریق فضای مجازی و دیجیتال پیدا کردند و امکان ایجاد پروفایل‌های اختصاصی هنرمندان برای ارتباط با بازار کار و مشتریان فراهم شد.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار گالری‌ها را در جشنواره هنرهای تجسمی وارد کرده‌ایم و حد فاصل بین گالری و حراج برای حوزه هنرهای تجسمی در تهران ایجاد شد و این اتفاق به استان‌ها نیز تسری می‌یابد. ما از طریق گالری‌ها و نمایشگاه‌های واسط فرصت ارتقای هنرهای تجسمی را افزایش دادیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: پیش از این در حوزه سینما، سالن‌های سینمایی جدید احداث نمی‌شد و از سال ٩٣ سالن‌ها دو برابر شدند و هر سال ١٠٠ سالن سینمایی جدید احداث می‌شود که نشان‌دهنده این است که به ایده خلاقانه از ناحیه حاکمیت و صنوف نیاز داریم.

صالحی ابراز داشت: در راستای اجرای حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر تلاش می‌کنیم تا با اعتمادسازی به طرف گفت‌و‌گو و حل مسائل و ایده‌های جدید پیش برویم.

وی گفت: همچنین توانسته‌ایم در شورای گفت‌وگو و اتاق‌های بازرگانی؛ فرهنگ و هنر را با اقتصاد درگیر‌تر کنیم. به همین منظور دفتری ایجاد شده و به سمت ایجاد کنفدراسیون نیز حرکت می‌کنیم و ایده‌های متنوع در این حوزه با تمامی قوا دنبال می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: افراد به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک کنند زیرا عقب ماندگی‌ها بسیار است و در این زمینه نگاه فرهنگی و توسعه استاندار کرمان قابل تقدیر است و مدیران استان‌ها باید در نقاط دیگر نیز این فضا را جدی بگیرند.

صالحی ابراز داشت: فرهنگ و هنر حاشیه صرفا حمایتی نیست و باید حوزه اقتصاد فرهنگ را در اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصاد کاربر، خلاق و مورد تاکید مقام معظم رهبری جدی گرفت.

وی افزود: با توسعه فضای دیجیتال و اینترنت؛ اقتصاد با عرصه دیجیتالی شدن نزدیک‌تر شده و فرهنگ و هنر اقتصاد را از سخت به سوی اقتصاد نرم هدایت می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: یکی از اقدامات این وزارتخانه با نگاه سفرهای استانی است که در دوازدهمین استان به کرمان آمده‌ایم و حمایت‌های ترکیبی مرکز با استان‌ها در دستور کار است.

صالحی ادامه داد: بودجه عمومی فرهنگ تربیت بدنی و گردشگری حدود ٢,۵ درصد از تمامی بودجه عمومی کشور است و از این بودجه سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها ١۵ درصد است. از این رو سعی شد بخشی از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فضای استانی منتقل شود و در مجموع ٨٠٠ میلیارد تومان منابع مالی در تفاهم‌نامه استان‌ها قرار داده شده که اندک است.

وی بیان کرد: در حوزه بیمه فرهنگ و هنر نیز ١٩ هزار بیمه در ابتدای دولت دوازدهم امروز به بیش از ٣٠ هزار نفر رسیده است و این نشان می‌دهد تلاش خوبی در این زمینه انجام شده است. همچنین بیمه فعالان قرآنی و حوزه‌های دیگر نیز توسعه خواهد یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حوزه خدمات غیرحضوری تا دو ماه آینده به پنجره واحد خدمات می‌رویم که نمونه‌ای از خدمات به حوزه فرهنگ و هنر کشور است.

صالحی گفت: در حوزه مطبوعات دستورالعمل یارانه‌ها روشن و پرداخت‌ها شفاف‌سازی شده است و با شفافیت در فضای سامانه حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد می‌شود.

وی یادآور شد: مناطق محروم به عنوان مستقل از نظر نحوه حمایت در سیستم یارانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نگاه ما در سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت است و حمایت‌ها و مجوزها در سایت تعریف شده و افراد بر آن نظارت دارند و در بخش سیستم یارانه‌ها برای استان‌ها تفاوتی وجود ندارد.

صالحی بیان کرد: اتفاقات ۶ ماه نخست امسال، بی‌نظمی در منابع به وجود آورد و تاکنون منابع ارزی برای واردات کاغذ تزریق نشده و مشکلات کاغذ طی ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت. نگاه کلی دولت به تشکل های مردم نهاد و صنف ها این است که حداکثر وظایف را برعهده داشته باشند.

وی ابراز داشت: سرانه فرهنگی و هنری در برخی استان‌ها به کمتر از سانتیمتر می‌رسد که بسیار نامناسب است و این در حالی است که شهرها به فضای فرهنگی و هنری برای روح و روان و جان انسان‌ها نیاز دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جشنواره‌ها باید فرصتی برای تولید و توسعه باشند و دبیرخانه موسیقی نواحی باید فعال و مستمر بوده و استان کرمان پایگاه و قطبی برای این جشنواره شود و صرفا نگاه به برگزاری جشنواره نباشد.

صالحی در پایان گفت: شهرهای مختلف فرهنگی و هنری می‌توانند مزیت‌هایی داشته باشند و در این زمینه برخی از شهرها فرصتی برای قطب هنری شدن دارند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید