تولید مواد تغییر رنگ دهنده با چاپگرهای سه بعدی

    کد خبر :489252

محققان با استفاده از یک ماده دارای کریستال های خاص موفق به چاپ محصولاتی با استفاده از چاپگرهای سه بعدی شده اند که در زمان نگاه کردن به آنها از زوایای مختلف رنگ های متفاوتی خواهند داشت.

از قرن چهارم بعد از میلاد از شیشه های موسوم به شیشه های دیکرویک به همین منظور استفاده می شد. اما محققان هلندی با استفاده از یک فناوری جدید مواد متنوعی را با استفاده از چاپگرهای سه بعدی تولید می کنند که می توانند در آن واحد رنگ های مختلفی داشته باشند. مواد یادشده می توانند در حوزه های مختلف علمی و حرفه ای کاربردهای گوناگونی داشته باشند.

پژوهشگران دانشگاه Wageningen در هلند از یک نوع الکل به نام پولی وینل که در تولید پلیمرها به کار می رود برای چاپ مواد سه بعدی دارای رنگ های مختلف استفاده کرده اند. آنها نانوذراتی از جنس طلا را هم به این ترکیب افزوده اند. البته تنها ۰.۰۷ درصد از کل وزن مواد یادشده را طلا تشکیل می دهد و لذا استفاده از ماده مذکور هزینه تولید نهایی آن را چندان افزایش نمی دهد.

به گزارش مهر ،این ماده به علت تفاوت در جذب نور در وضعیت ها و شرایط مختلف در صورت مشاهده از زوایای گوناگون رنگ های متنوعی خواهد داشت و از آن می توان برای تولید آثار هنری جذاب، در صنعت جواهرسازی و همین طور صنعت نانو بهره گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید