جوی درست کرده اند که اگر کسی از FATF دفاع کند، فکر می‌کنند اجنبی است

    کد خبر :489098
FATF

مهدی پازوکی، اقتصاددان با تاکید بر لزوم پیوستن به FATF می گوید: اگر شفافیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در دستور کار خود قرار دهیم، در چهارچوب منافع ملی با جهان بین‌الملل ارتباط داشته باشیم و منطقی برخورد کنیم و از برخورد های احساسی بپرهیزیم، قطعا می توانیم وضعیت و موقعیت بهتری داشته باشیم.

پازوکی در گفت و گو با انتخاب، گفت: در سال های اخیر متأسفانه اقتصاد ایران بسته شده است. هرچه اقتصاد بسته تر باشد امکان این که ما بتوانیم با جهان بین الملل کار کنیم وجود ندارد.

او افزود: متأسفانه در ایران، تندروها نه برنامه ای برای کشور دارند، نه جامعه جهانی را می شناسند و نه منافع ملی را تشخیص می دهند و سعی دارند که کشور درجا بزند، و به سمت بسته شدن اقتصاد برود. اگر اقتصاد ایران یک اقتصاد بسته باشد، بهترین های اقتصاد را هم به ایران دعوت کنید، هیچ کاری نمی توانند انجام دهند. یعنی در یک اقتصاد بسته شما می توانید یک دولت «بخور و نمیر» داشته باشید.

پازوکی ادامه داد: 8 سال کشور در اختیار تندروها بود و ایران را بیش از ربع قرن به عقب بردند. هیچکس هم حاضر نیست هزینه ی آقای احمدی نژاد و آن طرز تفکر را بپردازد. درآمدهای نفتی ما در دوره احمدی نژاد بیشترین درآمد نفتی در تاریخ ایران بود ولی همه شاخص های کشور منفی بود .یعنی در مرداد سال 92 زمانی که آقای روحانی به ریاست جمهوری رسید، شاخص رشد اقتصادی ایران پایین بود، نرخ رشد تورم فزاینده بود، نرخ بیکاری بالا بود و میزان سرمایه گزاری بسیار پایین.

این اقتصاددان با بیان اینکه خوشبختانه این روند شاخص های اقتصادی با برجام که من به شدت از آن دفاع میکنم، تغییر کرد، گفت: موضوعی در ایران وجود دارد به نام جهالت اقتصادی. برخی درک نمی کنند در جامعه جهانی چگونه باید زندگی کرد. مشکل اصلی ما مدیریت است؛ یکی از روش ها برای این که منافع ملی کشور را حداکثر کنیم، تعامل با جامعه بین الملل در چهارچوب منافع ملی ماست.

پازوکی با بیان اینکه کشورهای مرتجع منطقه به رهبری عربستان سعودی، اسراییل و آمریکا مخالفان ما هستند، گفت: سوالم از تندروها این است که برجام خوب است یا بد؟ اگر بد است، چرا آمریکا از آن خارج شد؟ آیا آمریکا در جهت خواسته تندرو های ایرانی حرکت نکرد؟ چرا اسراییل با برجام مخالف است؟

او با بیان اینکه از مذاکره و برجام تابو درست کرده اند، افزود: اسرائیلی ها به رهبری نتانیاهو، تندروهای امریکا به رهبری ترامپ و کشورهای منطقه به رهبری عربستان و برخی داخلی ها نمی گذارند ما با جامعه جهانی ارتباط برقرار کنیم.

اگر فاز 2 فرودگاه امام راه اندازی شده بود، صدها هزار شغل ایجاد می شد

پازوکی گفت: در اواخر دولت آقای خاتمی نگذاشتند شرکت ترکیه ای فرودگاه ساز، فاز 2 فرودگاه امام را بسازد. جوسازی کردند و در آخر هم 20 میلیون دلار خسارت به شرکت ترکیه ای دادیم. طبیعی است که آن های که نگذاشتند باید پاسخگو باشند. مشخص است که این طرز تکفر یعنی به عقب بردن ایران.

پازوکی با بیان اینکه فساد و فحشا وقتی اتفاق می افتد که بیکاری وجود داشته باشد، گفت: ما اگر همین فاز 2 فرودگاه امام خمینی را تمام کرده بودیم، صدها هزار شغل جنبی در فرودگاه درست شده بود.

او درباره تاثیر کانال ویژه مالی اروپا روی صادرات ایران گفت: قطعا کانال ویژه مالی اروپا بر اقتصاد ما تاثیرگذار خواهد بود. ما دومین منابع گازی جهان را بعد از روسیه داریم ولی صادرات گازمان تقربا صفر است، زیرا از موقعیت خود استفاده نکردیم. همین اتحادیه اروپا به شدت علاقه مند بودند که گاز ما را استفاده کنند. هم برای امنیت ملی ما خوب بود هم برای اروپا. ولی این کار را نکردیم.

جوی درست کرده اند که اگر کسی از fatf دفاع کند، فکر می کنند اجنبی است

این اقتصاددان با بیان اینکه اروپا با ثبت کانال ویژه مالی اتحادیه اروپا نشان داد می خواهد که به برجام پایبند بماند، گفت: رییس جمهوری قانونی مملکت که 24 ملیون رای دارد می گوید fatf به نفع منافع ملی است. شورای امنیت ملی می گوید به نفع ماست، اکثریت مجلس هم آن را تصویب کرده، اما عده ای که از جامعه جهانی چیزی متوجه نیستند، جوی درست کرده اند که اگر کسی از fatf دفاع کند، فکر می کنند اجنبی است.

او با تاکید بر اینکه همه مشکلات اقتصاد ایران با fatf حل نمی شود، گفت: با این وجود، برای این که با جامعه جهانی کار کنید به fatf نیاز داریم. اگر نپذیریم، حتی تاجرهای عراقی یا افغانی هم حاضر نیستند از ما چیزی بخرند.

پازوکی ادامه داد: حرف های آقای ظریف در رابطه با پولشویی بانک ها واقعا درست بود.

او با اشاره به اینکه تولید ملی ما وقتی اقصادی خواهد شد که بازارهای صادراتی وجود داشته باشد، گفت: برای آنکه تولید در مقیاس عظیم تر باشد، حداقل باید بازارهای منطقه را داشته باشیم. برای این کار باید قوانین بین الملی را بپذیریم. همین چند وقت پیش رییس بانک مرکزی روسیه گفت اگر می خواهید ما با شما همکاری داشته باشیم باید fatf را بپزیرید.

او با بیان اینکه در قرآن کریم داریم که اقتصاد مایه قوام حکومت ها و جوامع است، گفت: در یک اقتصاد بسته ما روز به روز عقب گرد می‌کنیم. نمونه اش کره شمالی است که امروز بمب اتم دارد ولی مردمش علف می‌خورند و در جامعه جهانی هم هیچ نقشی ندارد. ما موقعیت استراتژیک منطقه ای، انرژی ارزان و نیروی کار تحصیل کرده و ارزان، که مهم ترین عامل توسعه است را داریم اما مشکل ما جهالت است. طوری که فکر می کنیم صبح تا غروب تمام دنیا جمع شده اند که ما را زمین بزنند.

اگر منافع ملی را درک کنیم حتی می توانیم در انتخابات آمریکا نقش بسزایی داشته باشیم

او با تاکید بر اینکه قطعا تندرو های ایرانی دارند در زمین ترامپ بازی می‌کنند، افزود: ما باید بدانیم همه آمریکا ترامپ نیست. ما حتی میتوانیم نقش بسزایی در انتخابات آمریکا داشته باشیم به شرط اینکه منافع ملی را درک کنیم.
اقتصاد ایران امروز نیاز به شفافیت دارد اگر ما بخواهیم با فساد مقابله کنیم.

او با تاکید بر اینکه بودجه هرچه شفاف تر باشد به نفع منافع ملی است، گفت: باید کاری بکنیم که سیستم مان شفاف باشد. مردم باید بدانند چه کسانی خانه شان در میدان شوش یا بازار مولوی بوده ولی الان در فرمانیه خانه صد میلیاردی و ماشین لکسوس دارند، این ها را چطور به دست آورده اند؟ شفافیت مهم است. وقتی سیستم بانکی دست خودمان است باید بتوانیم پول های کثیف را رصد کنیم.اصلا FATF مبارزه با پولشویی است.

او افزود: پول های کثیف باعث شده که فساد بوجود بیاید، و این فساد در بخشی از اقتصاد ما نهادینه بشود. اگر شفافیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در دستور کار خود قرار دهیم، در چهارچوب منافع ملی با جهان بین‌الملل ارتباط داشته باشیم و منطقی برخورد بکنیم و از برخورد های احساسی بپرهیزیم، قطعا می توانیم وضعیت و موقعیت بهتری داشته باشیم.

او گفت: وقتی تندروهای ایرانی امروز یک هواپیما در فرودگاه امام خمینی به زمین می نشانند و آسانسورهای فرودگاه را قفل میکند چگونه می توانیم در جامعه جهانی نقش داشته باشیم؟ ایرانی های خارج از کشور سالانه بین چهار و نیم تا پنج میلیارد دلار به شرکت های هواپیمایی ترکیش ایر، قطر ایر لاین و امارات پول بلیت می‌دهند؛ حالا اگر ما هواپیما بخریم تحریم ها را از بین ببریم و خودمان بتوانیم فرودگاه داشته باشیم، آیا این به نفع خودمان نیست؟ هزار شغل ایجاد نمی‌شود؟ درآمد ملی کشور بهتر نمی شود؟ قطعا بهتر می‌شود.

او افزود: ما باید مقررات را بپذیریم و این به نفع مان است. کسانی از FATF می‌ترسند که احساس میکنند اطلاعات شفاف می‌شود. ما این شفافیت را اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاری نیاز دارد. سرمایه‌گذار خارجی وقتی می اید در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند که ابتدا ببیند سرمایه‌گذار داخلی مورد حمایت دولت قرار می گیرد. ما امروز باید از سرمایه‌گذاران داخلی حمایت بکنیم و زمینه را برای سرمایه‌گذار خارجی با توجه به ویژگی هایی که اقتصاد ایران دارد فراهم کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید