توقف تولید ایرباس آ380

    کد خبر :489068
تولید ایرباس

شرکت ایرباس به دلیل کاهش فروش، تولید هواپیماهای A380 را متوقف کرد.

به گزارش پرشین خودرو، به نظر می رسد تصمیم ایرباس برای توقف تولید A380 یک جدال تجاری فرا اقیانوس اطلسی بر سر ادعاهای دوطرفه مربوط به سوبسیدهای غیرقانونی هواپیما به راه اندازد. ایرباس یک طرح دو ساله را برای توقف ساخت بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان اجرایی می‌کند.

این هواپیما سازی اعلام کرد در بحبوحه نزاع تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر حمایت دولتی از ایرباس و رقیب آمریکایی آن، بوئینگ ، توقف تولید این هواپیما در روز پنجشنبه به خاطر کاهش فروش، یک مدل هواپیمای مسافربری را حذف کرده است.

پس از 15 سال و هزاران صفحه اقامه دعوی، دو طرف در پروسه داوری در سازمان تجارت جهانی گیر کرده‌اند تا میزان خسارتی که هرکدام از طریق حمایت زده‌اند مشخص شود .

سازمان تجارت جهانی سال گذشته اعلام کرد که اتحادیه اروپا نتوانسته وام های توسعه ای دولتی را برای A380 ، بزرگترین هواپیمای مسافری جهان بردارد و جدیدترین جت دوربرد اروپایی A350 باعث خسارت به بویینگ و کارگران آمریکایی شده است .

حالا اتحادیه اروپا آماده می شود به سازمان تجارت جهانی ثابت کند که سوبسیدهای A380 دیگر وجود ندارد چون این هواپیما از بازار خارج شده است. بخش مربوط به A380 باید از این پرونده خارج شود چون پس از 2021 دیگر ساخته نخواهد شد .

آمریکا ادعا می‌کند که سوبسیدهای پرداخت شده به A380 به شکل وام‌های دولتی، به طور جبران‌ناپذیری باعث کاهش فروش بوئینگ شده و باید از طریق تحریم حل شود .

داوری سال گذشته بخشی از یک درگیری دو طرفه بین اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر سوبسیدهای هواپیما بود که می تواند باعث اقدامات تلافی‌جویانه این دو ابرقدرت تجاری شود .

دولت ترامپ سال گذشته اعلام کرد اگر اتحادیه اروپا همچنان به منافع آمریکا آسیب برساند، اقدامات متقابل در مورد کالاهای اروپایی انجام خواهد داد. قوانین سازمان تجارت جهانی به آمریکا اجازه می‌دهد هر صنعتی را هدف قرار دهد چون تمام کالاها در یک گروه قرار میگیرند .

بویینگ پیش‌بینی کرده این عوارض به میلیاردها دلار در سال برسد و از اوایل 2019 آغاز شود .

ایرباس اعلام کرد دیگر نیازی به بازپرداخت وام‌های دولتی A380 ندارد چون دولت‌ها توافق کرده‌اند در ریسک این پروژه 15 میلیارد یورویی سهیم شوند .

تخمین زده می‌شود وام های پرداخت نشده دولتی مربوط به A380 یک میلیارد یورو باشد .

آمریکا از ایرباس خواسته از این وام های اروپایی استفاده نکند یا آن را با نرخ های بازار پرداخت کند .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید