چرا کنفرانس ورشو نتوانست اجماعی علیه ایران ایجاد کند؟/ بزرگترین دستاورد کنفرانس چه بود؟

    کد خبر :489041
کنفرانس ورشو

روزهای چهارشنبه و پنج شنبه(24 و 25 بهمن) کنفرانس ورشو در لهستان با محوریت آمریکا و متحدان ضد ایرانی اش برگزار شد و به پایان رسید. کنفرانسی که علی رغم همه تبلیغاتی که داشت، به عقیده بسیاری از ناظران دستاوردی در راستای مقابله با ایران نداشت.

به گزارش تابناک، در همین زمینه، وبگاه چینی cgtn در تحلیل به نتایج این کنفرانس اشاره کرد و به این پرسش پاسخ داد که آیا آمریکا در ایجاد ائتلاف علیه ایران توانست موفق عمل کند یا خیر؟ در این مطلب آمده است:

لهستان و آمریکا میزبان کنفرانس موسوم به «صلح و امنیت خاورمیانه» در تاریخ 13 و 14 فوریه در ورشو بودند. بیش از 60 کشور در این کنفرانس حضور داشتند که تعدادی از آن ها کشورهای عربی خاورمیانه بودند. رژیم اسرائیل نیز از جمله مشارکت کنندگان فعال این کنفرانس بود. این در حالی است که روسیه، لبنان، فلسطین و ترکیه حضور در این کنفرانس را نپذیرفتند.

علی رغم تلاش آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای عربی جهت ایجاد جو ضد ایرانی، هیچ اجماعی در این زمینه وجود نداشت. به طوری که وزیر خارجه لهستان تاکید کرد که تمرکز کنفرانس بر روی ایران نیست. این در حالی است که آمریکا به دنبال ایجاد یک ائتلاف علیه ایران از طریق این نشست بود.

در همین زمینه، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از «مرحله جدیدی از همکاری» برای حل چالش های خاورمیانه سخن گفت و از شرکای اروپایی خواست با خروج از برجام، زمینه انزوای ایران را فراهم کنند. این در حالی است که اروپایی ها هیچ توافی با آمریکا در زمینه برجام ندارند و به نظر می رسد برجام یکی از عوامل اختلاف زای میان آمریکا و اروپا باقی خواهد ماند.

انتخاب لهستان برای میزبانی از این کنفرانس نیز یکبار دیگر واگرایی میان واشنگتن و بروکسل را به اثبات رساند. لهستان به عنوان عضوی از ناتو، یک بازیگر کلیدی در خاورمیانه محسوب نمی شود. اما لهستان یک شریک قابل اطمینان برای آمریکا است و این کشور قصد دارد حتی با هزینه رویارویی با ایران، نفوذ خود در شرق اروپا را گسترش دهد.

باید گفت این کنفرانس، ایالات متحده و متحدانش را در یک وضعیت غیرمعمول قرار داد. علاوه بر این، بحث در مورد صلح و امنیت در خاورمیانه بی معنی است وقتی که ایران و روسیه در این کنفرانس حضور نداشتند.

تنها دستاورد کنفرانس این بود که فرصتی برای وزیران اسرائیلی و کشورهای عربی فراهم آورد تا بتوانند با هم متحد شوند و منافع مشترکی از رویارویی با ایران را پیش ببرند. اسرائیل به عنوان یکی از مهمترین متحدان ایالات متحده در خاورمیانه ارتباط رسمی با کشورهای عربی مانند عربستان سعودی ندارد. این کنفرانس یک پلتفرم گفتگو برای رقبای سابق ایجاد کرد. با توجه به اینکه اسرائیل انتخابات را در ماه آوریل برگزار خواهد کرد، کنفرانس همچنین می تواند به انتخاب مجدد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل کمک کند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در مطلبی نوشت: آنچه که در کنفرانس گذشت این بود که ابتکار عمل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه کابینه‌ی او مایک پمپئو برای مقابله با ایران و برگزاری نشستی در لهستان به منظور تشکیل یک اجماع بین‌المللی ضدایرانی به نتیجه‌ی روشنی نرسیده است؛ چرا که اغلب کشورهای اروپایی، بنا به خواست آمریکا در برابر ایران موضع خصمانه‌ نگرفته‌اند.

بی بی سی نیز عنوان کرد: «علیرغم حرف‌های تند و مواضع شدیدی که در طول این نشست علیه ایران صورت گرفت اما در پایان نشست شاهد هیچ توافق مشترکی که به تایید اعضا رسیده باشد، نبودیم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید