همکاری محققان ایرانی در طرح جهانی درمان سالک با داروی خوراکی

    کد خبر :489037
درمان سالک

رئیس شبکه تحقیقات کشوری لیشمانیوز از همکاری بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه های معتبر برای طرح جهانی درمان لیشمانیوز (سالک) با داروی خوراکی در افق ۲۰۲۰ خبر داد.

به گزارش بازتاب به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر علی خامسی پور معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش بیماریهای پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: درمان بیماری لیشمانیوز یکی از مشکلات بهداشتی مناطق بومی (Endemic) جهان است. برای درمان بیماری کالازار که نوع سیستمیک لیشمانیوز است خوشبختانه درمان های متعددی در حال حاضر وجود دارد.

وی گفت: ولی برای درمان سالک متاسفانه منحصراً از ترکیبات آنتی موان باید استفاده کرد که البته ترکیبات این داروها تاثیرات جانبی دارد و برای همه بیماران نمی توان استفاده کرد و اثربخشی مورد قبولی ندارد.

رئیس شبکه تحقیقات کشوری لیشمانیوز با اشاره به اینکه استفاده از دارو (آنتی موان) تزریقی و نیاز به تزریقات مکرر و طولانی دارد، افزود: از سال ها پیش به دنبال آن بودیم که درمان جایگزینی برای آن پیدا کنیم که خوشبختانه در ایران داروی موضعی نانولیپوزومی آمفوتریسین B با همکاری این مرکز و مرکز نانوتکنولوژی مشهد به بازار آمده است.

وی گفت: درمان خوراکی میلتوفوسین در درمان کالاآزار اثربخشی بالایی داشته است و در برخی مناطق اندمیک، سالک نیز موثر بوده است ولی با عوارض جانبی همراه است، اخیراً مقاومت دارویی در آن بوجود آمده است.

خامسی پور تاکید کرد: با توجه به اینکه اثربخشی داروهای گذشته لیشمانیوز کم شده است بر آن شدیم تا از روش جدید دیگری برای درمان بهره بگیریم لذا طرح تحقیقاتی با مشارکت مرکز آموزش و پژوهش بیماریهای پوست و جذام دانشگاه و دانشگاه های برتر جهان (ST GEORGET S HOSPITAL MEDICAL SCHOOL ، OBLITA THERAPEUTICS BVBA، LONDON SCHOOL OF HYGIENE AND TROPICAL MEDICINE، EHEER BV وEBERHARD KARLS UNIVERSITAET TUEBINGEN) از کشورهای انگلستان، بلژیک، هلند و آلمان به H۲۰۲۰ (افق سال ۲۰۲۰) ارائه و تصویب شد.

وی افزود: جمع بودجه ای که برای این طرح جهانی درخواست کرده بودیم ۴ میلیون و ۴۹۸ هزارو ۷۲۲ یورو بود که مبلغ ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو بودجه تصویب شد، سهم مرکز ما به ۳۷۰ هزار یورو است.

معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش بیماریهای پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: در این طرح جهانی که امیدواریم با موفقیت پایان یافته و به فازهای انسانی توسعه پیدا کند داروهایی که در حال حاضر برای درمان لیشمانیوز در بازار است با داروی جدید در محیط برون تنی (in vitro) مقایسه خواهیم کرد، تا بتوانیم برای درمان بیماری سالک و کالازار بتوانیم قدم های بزرگی را برداریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: بیماری لیشمانیوز در سطح جهانی رو به گسترش است، کنترل این بیماری اثربخش نیست، در گذشته سازمان جهانی بهداشت گزارش کرده بود که در ۸۰ کشور جهان این بیماری مشاهده شده اما هم اکنون بیش از ۱۰۰ کشور از این بیماری رنج می برند.

خامسی پور با اشاره به اهمیت این طرح جهانی، گفت: در شرایط کنونی و با توجه به تحریم ها حضور در یک همکاری بین المللی برای دانشگاه و کشورمان اهمیت بسزایی دارد و افرادی که در این پروژه فعالیت دارند از نظر علمی در سطح بالایی هستند که این امر می تواند برای بیماران کمک کننده باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید