وزارت کشور: در لایحه جامع انتخابات، می‌توان به جای افراد، به لیست‌ها رای داد

  • سیاسی
  • جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ ۱۵:۵۶
    کد خبر :489011
وزارت کشور

سخنگوی وزارت کشور در تشریح لایحه جامع انتخابات با اشاره به ماده ۲۶ این لایحه گفت: احزاب برای استفاده از امکان موضوع این ماده باید حداقل یک ششم از فهرست نامزد‌های معرفی شده خود در سراسر کشور را به زنان اختصاص دهند.

به گزارش ایرنا، سید سلمان سامانی همچنین از اختصاص شعبه ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی خبر داد و اظهارداشت: قوه قضاییه به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرایم و شکایت‌های انتخاباتی حسب درخواست هیات اجرایی در سطح کشور با اختصاص شعبه موجود یا تشکیل شعبه ویژه به جرایم و شکایت انتخاباتی رسیدگی می‌کند.
وی در ادامه افزود: همچنین مطابق این لایحه از زمان ثبت نام تا پایان انتخابات احضار و بازداشت نامزد‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اتهامات قبل از نامزدی یا تخلفات انتخاباتی ممنوع است مگر در مواردی که به نظر رئیس قوه قضائیه عدم بازداشت آنان موجب تضییع حق شود یا اخذ تأمین و تضمین لازم ممکن نباشد.
سخنگوی وزارت کشور درباره ماده ۲۶ لایحه جامع انتخابات هم گفت: طبق این ماده رأی دهندگان می‌توانند در حوزه‌هایی که احزاب ملی یا جبهه‌ها نامزد یا نامزد‌هایی را معرفی می‌کنند به فهرست هر یک از احزاب یا جبهه‌ها رای دهند و در این صورت رای مأخوذه برای تمامی نامزد‌های آن فهرست منظور می‌شود.
وی افزود: احزاب ملی و جبهه‌ها برای استفاده از امکان موضوع این ماده باید در زمان انتخابات دارای پروانه فعالیت باشند، حداقل ۵ هزار نفر عضو رسمی به تایید مرجع مربوطه داشته باشند، حداقل یک ششم از جمع نامزد‌های معرفی شده خود در سراسر کشور را به زنان اختصاص داده و در حوزه‌های انتخابیه دارای سه نماینده حداقل یک نفر از زنان، در حوزه‌های انتخابیه دارای ۴ و ۵ نماینده حداقل دو نفر از زنان و در حوزه‌های انتخابیه ۶ نماینده و بالاتر حداقل یک سوم کرسی‌های آن حوزه انتخابیه را از بین زنان معرفی کنند.
قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها خاطرنشان کرد: احزاب ملی و جبهه‌ها حداکثر تا ۷ روز قبل از آغاز اخذ رأی باید فهرست خود را به ستاد انتخابات کشور ارائه و تاییدیه دریافت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید