خطر انقراض صدها گونه در پی اجرای ناموفق قوانین جهانیِ حیات وحش

    کد خبر :488972

یک مطالعه بزرگ هشدار داده است که صدها گونه جانوری به دلیل تاخیر بسیار در اجرای محدودیت‌های تجارت حیات وحش در معرض انقراض قرار گرفته‌اند.

بیش از یک چهارم از حیواناتی که در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) جزو “در معرض خطرترین” حیوانات جهان به شمار می‌روند، تحت حفاظت معاهده “سایتس”، معاهده‌ای چندجانبه برای حفاظت از جانوران و گیاهان در معرض خطر، قرار ندارند.

معاهده “سایتس” چارچوب بین‌المللی اصلی برای جلوگیری از نابودیِ گونه‌های در معرض انقراض به دلیل تجارت بین‌المللی حیات وحش است. این معاهده در سال ۱۹۷۵ میلادی برای هماهنگی و تنظیم تجارت محصولات حیات وحش اجرایی شد و می‌تواند فروش برخی گونه‌های خاص یا اجزای بدنشان را ممنوع سازد.

مطالعه اخیر نشان می‌دهد علاوه بر تأخیر بسیار در اجرای محدودیت‌های تجارت حیات وحش، مدت زمان قرار گرفتن گونه‌های جانوری در فهرست “سایتس” نیز بسیار زیاد است.

حتی ۶۲ درصد از گونه‌های فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت نیز ۱۹ سال برای به رسمیت شناخته شدن در انتظار قرار گرفتند یا پس از نخستین مرتبه‌ی در نظر گرفته شدن، ۲۴ سال زمان را برای به رسمیت شناخته شدن گذراندند.

یک استادیار دانشگاه شیکاگو و مؤلف این مطالعه با بیان اینکه سیاست‌گذاران باید به علم، اجازه آگاهی بخشی نسبت به یک فرایند حفاظتی سریع را بدهند، گفت: روند جدید تجارت حیات وحش می‌تواند به سرعت توسعه یابد و در همین حال تنها در چند سال اخیر برخی گونه‌ها از وضعیت عادی به نزدیک به انقراض رسیده‌اند.

وی در ادامه گفت: یک فرایند سیاست‌گذاری باید به اطلاعات جدید سریع پاسخ دهد تا از انقراض صدها گونه جانوری و گیاهی جلوگیری به عمل آورد.

به گفته کارشناسان این الگوی تشخیصیِ آهسته حتی برای گونه‌های شناسایی شده در معرض خطر انقراض نیز مشابه است.

این تیم تحقیقاتی اطلاعاتی در مورد ۹۵۸ گونه در معرض خطر ناشی از تجارت بین‌المللی حیات وحش را جمع‌آوری کرده و به چگونگی طبقه‌بندی آن‌ها توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و رفتار سایتس با آن‌ها نگاهی داشته است.

از کشف‌های برجسته این مطالعه این بود که ۲۸.۲ درصد از گونه‌های فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در فهرست سایتس قرار ندارند. این در حالی است که به باور محققان این دو از مهم‌ترین ابزارها برای حفاظت از حیات وحش در معرض خطر تجارت بین‌المللی محسوب شده و همکاری نزدیک و سریع آن‌ها برای توقف این کشتارها حیاتی است.

به گزارش ایسنا، اما این مطالعه هم‌چنین نشان داد ۳۶ درصد از گونه‌های مطالعه شده پیش از قرار گرفتن در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت تحت حفاظت سایتس قرار داشته‌اند.

بنا بر گزارش ایندیپندنت، این مطالعه در حالی منتشر شده که قرار است در ماه مه میلادی در سریلانکا کنفرانس سایتس برگزار شود و مقامات زیست محیطی و حیات وحش بین‌المللی برای اعمال محدودیت‌های تجارت حیوانات گردهم آیند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید