ساخت کشتی‌های غول پیکر برای خارجی‌ها

    کد خبر :488873
کشتی‌های غول پیکر

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به اینکه از کشورهای خارجی برای ساخت کشتی‌های غول پیکر سفارش داریم، گفت: فاز چهارم ستاره خلیج فارس را ظرف ۱۸ ماه آینده به ثمر خواهیم رساند.

به گزارش مهر، سعید محمد در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز، ضمن محکوم کردن عملیات تروریستی در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) سال ۶۸ بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی که به نیروهای مسلح اجازه می‌دهد در زمان صلح، از توان خود برای توسعه کشور استفاده کنند، تأسیس شد و با کوله‌باری از تجربه دفاع‌مقدس، توان خود را در اختیار کشور گذاشت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های کشور بعد از خرابی‌های جنگ بود، افزود: قرارگاه بازوی امین، مقتدر و کارآمد برای تمام ادوار دولت‌ها در کنار دولت‌ها قرار گرفت و جای خالی پیمانکاران خارجی را پر کرد و توسعه و الگوسازی برای صنعت ساخت در کشور و همراهی نزدیک با صنعت ساخت را در رأس برنامه‌های خود قرار داد.

وی ادامه داد: امروز که استکبار جهانی بعد از ناامیدی از جنگ، به جنگ اقتصادی روی آورده و معیشت مردم را هدف قرار داده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر خود واجب می‌داند که در هر عرصه‌ای که کشور تهدید می‌شود، در خط مقدم قرار گیرد.

سعید محمد افزود: با زحماتی که از سال ۶۸ تاکنون توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) انجام شده، شاهد تحقق شعار «ما می‌توانیم»، «ایجاد روحیه خودباوری و بومی‌سازی» و «استفاده از ظرفیت نخبگان و نیروهای جوان» بوده‌ایم.

تسطیح ۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) تصریح کرد: امروز قرارگاه، ۱۳ هزار ماشین‌آلات مختلف در حوزه‌های مختلف دریایی، دستگاه‌های تونل حفاری، دستگاه‌های حفاری در دریا و خشکی، جرثقیل‌های سنگین و … دارد. همچنین ما ۲۰۰ هزار نیروی انسانی و ۵۰۰۰ پیمانکار در داخل کشور داریم.

وی با بیان اینکه ارتباط با بخش خصوصی و جامعه صنعت، تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان، از دستاوردهای ما است، گفت: در ۳۰ سال اخیر، ۶۲ سد با مخزن حجم بیش از ۲۵ میلیارد مترمکعب، احداث ۱۱ هزار خطوط انتقال نفت، گاز و آب، ۲۶۰۰ کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی، ۳۹۰۰ کیلومتر راه‌آهن، ۲۵۰ کیلومتر مترو و ۲۵ هزار کیلومتر فیبر نوری داشته‌ایم.

سعید محمد اظهار داشت: افزایش ظرفیت کنسانتره مس را به ۲۵۰ هزار تن در سال، افزایش ۱.۶ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد به کشور، افزایش ظرفیت تولید بنزین (یورو ۵) به ۳۷ میلیون لیتر در روز و افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، از دیگر اقدامات قرارگاه بوده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به محرومیت‌زدایی نیز اشاره کرد و گفت: در اطراف پروژه‌های در حال احداث در مناطق کمتر برخوردار، با شناسایی نقاط ضعف در روستاها، ۱۰ هزار برنامه به ارزش ۳۰۰۰ میلیارد ریال از منابع سپاه تعریف کرده‌ایم.

وی افزود: همچنین در بخش کشاورزی نیز طی تفاهمی که با دولت داشتیم، مقرر شد ۵۰۰ هزار هکتار را در دستور کار قرار دهیم که تاکنون ۶۰ هزار هکتار در قالب ۱۰۲ شرکت تعاونی، تسطیح و تأمین آب شده و برای ۱۸ هزار نفر نیز فعالیت برقرار است. با توجه به میزان اشتغالزایی این برنامه، در تلاش هستیم هر چه سریعتر این ۵۰۰ هزار هکتار را به سرانجام برسانیم.

سعید محمد به حضور قرارگاه خاتم‌الانبیاء در بحران‌های طبیعی اشاره کرد و افزود: با توجه به گستردگی قرارگاه در کل کشور، به طور میانگین در بحران‌های طبیعی، اولین مجموعه امدادی هستیم که اقدام به فعالیت می‌کنیم. به عنوان مثال در زلزله کرمانشاه، ۸۳۵۰ کانکس ظرف ۳۵ روز توسط قرارگاه در اختیار مردم قرار گرفت.

بهره برداری از فاز ۴ ستاره خلیج فارس تا ۱۸ ماه آینده

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به توان این مجموعه در عرصه‌های فنی و مهندسی گفت: امروزه در تمام عرصه‌های فنی و مهندسی به قله‌های خودکفایی دست یافتیم و در هیچ حوزه‌ای، به شرکت و توان خارجی نیاز نداریم. قرارگاه با تکیه بر توان نیروهای ایرانی، در تمام بخش‌ها تلاش کرده خودکفایی را در کشور نهادینه کند.

وی افزود: امروز آماده صدور خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها نیز هستیم؛ کما اینکه در برخی کشورهای دوست و همسایه چنین اقدامی انجام می‌شود.

سعید محمد در ادامه با اشاره به پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اظهار داشت: در دوره تحریم اول، شرکت‌های خارجی فعال، این پروژه را رها کرده و رفتند. از این رو با اعتمادی که به قرارگاه شد، این پروژه به ما واگذار شد و امروز شاهد بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت ۳۰۵ هزار بشکه در روز هستیم. همچنین در این پالایشگاه شاهد ۶۷ درصد مهندسی ایرانی، ۷۰ درصد کالای ایرانی و صد درصد اجرای ایرانی هستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: هفته آینده فاز سوم پروژه ستاره خلیج‌فارس به بهره‌برداری می‌رسد و فاز چهارم را نیز ظرف ۱۸ ماه آینده به ثمر خواهیم رساند؛ این پروژه صد درصد ایرانی به چرخه تولید محصولات گاز، نفت و بنزین کشور کمک خواهد کرد.

تحویل فاز ۴ فاز پارس جنوبی تا یک ماه آینده

وی به پارس جنوبی نیز اشاره کرد و گفت: قطر سال‌ها از حوزه مشترک پارس جنوبی، بیشترین برداشت را می‌کرد و شرکت‌های خارجی نیز همچون توتال و شِل، هرازگاهی بعد از تحریم‌ها، ما را رها می‌کردند؛ با اعتمادی که به قرارگاه شد، قرارگاه ۶ فاز از پارس جنوبی را بر عهده گرفت که ۲ فاز آماده شد و ۴ فاز نیز طی یک ماه آینده تحویل می‌شود. با این ۶ فاز، ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به ظرفیت کشور افزوده خواهد شد. این مسئله کمک می‌کند ما در این پروژه از قطر پیشی بگیریم.

سعید محمد با بیان اینکه پروژه پارس جنوبی بسیار های‌تِک است، تصریح کرد: در بخش دریا ۱۰ سکو با توناژ ۳۰۰۰ تن در جزیره صدرا قرارگاه، احداث و به منطقه اعزام و در پارس جنوبی تعبیه شد. این فعالیت‌ها قبلاً توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: ۴۵۰ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچی نیز در زیر آب برای انتقال گاز به خشکی احداث شد.

ساخت کشتی های غول پیکر برای خارجی ها

وی به توان کشتی‌سازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) اشاره کرد و گفت: توان کشتی‌سازی در قرارگاه بسیار بالا بوده و ما حتی سفارش خارجی نیز می‌گیریم. همچنین هم‌اکنون در حال ساخت کشتی‌های غول‌پیکر هستیم.

سعید محمد با بیان اینکه قرارگاه تمام توان مهندسی خود را در خدمت مردم و دولت جهت عبور از بحران‌ها به ویژه بحران تحریم قرار داده است، افزود: پیشنهاداتی به دولت از جمله تأمین آب استان‌های مرکزی از طریق دریا داده‌ایم که این موضوع در حال بررسی است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در ادامه تأکید کرد: باید گلوگاه‌ها را شناسایی کنیم، حوزه‌هایی که احتمال آسیب دارند را از طریق بومی‌سازی، از گزند تحریم دور کنیم و اهرم فشار را از دشمن بگیریم.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها برای ما فرصت هستند و نه تهدید، گفت: باید تهدیدها را به فرصت، تبدیل و با رویکرد داخلی، کشور را حمایت کنیم تا در مقابل دشمن بتوانیم از فرصت‌ها بهره‌ بگیریم.

سعید محمد با اشاره به اینکه وجه تمایز قرارگاه، انجام فعالیت‌ها با حفظ ارزش‌ها در جامعه پیمانکاری است، اظهار داشت: از نهادهای حاکمیتی، دولت و مجلس به منظور حمایت از فعالیت‌های قرارگاه، درخواست کمک داریم که البته با توجه به ایام بودجه، پیشنهاداتی را نیز به مجلس و دولت ارائه کرده‌ایم تا در این چند روز باقی‌مانده، چه با روش‌های نقدی و چه تهاتری، به قرارگاه توجه شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: حمایت دولت و مجلس از قرارگاه ضروری است چرا که ما تصمیم داریم تا سال آینده ۷۰ پروژه خود را تکمیل کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید