احتمال وضع عوارض برای صادرات تخم مرغ

    کد خبر :488859
صادرات تخم مرغ

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه در صورت اجازه صادرات تخم مرغ از کشور برای آن عوارض وضع خواهد شد،گفت:این مساله در ستاد تنظیم بازار بررسی و اعلام می شود.

ناصر نبی پور در گفتگو با مهر با اشاره به درخواست مرغداران برای صادرات تخم مرغ و اینکه عنوان می شود صادرات تخم مرغ با توجه به اینکه به مرغها نهاده های دولتی(با ارز ۴۲۰۰ تومانی) داده می شود در شرایط فعلی، به معنای خروج این یارانه از کشور است درحالی که این یارانه باید صرف مصرف کننده شود، اظهارداشت: بهرحال ما تولید مازاد داریم و نمی توانیم اجازه دهیم این محصول مازاد خراب و دور ریز شود ضمن اینکه اگر قرار باشد صادرات انجام شود برای آن عوارض وضع خواهد شد.

وی به وضع عوارض برای صادرات تخم مرغ اشاره کرد و گفت: ما این پیشنهاد را ار ائه کرده ایم و می دانیم که ستاد تنظیم بازار نیز درباره آن به نتیجه هایی رسیده اما اینکه چه زمانی آن را اعلام کند، مشخص نیست.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران توضیح داد: براین اساس هر کس بخواهد یک کیلوگرم تخم مرغ صادر کند باید مقدار مشخصی عوارض بدهد، صادرکنندگان ابتدا این عوارض را به حساب دولت واریز و بعد از آن اقدام به صادرات محصولشان می کنند.

نبی پور گفت: بهرحال قطعا این اتفاق با وضع عوارض، زمانی رخ می دهد، چون مازاد تولید بسیار زیاد است.

وی درباره اینکه آیا با وضع عوارض باز هم صادرات برای صادرکنندگان به صرفه خواهد بود؟ افزود: مساله این است که صادرات باید انجام شود چراکه میزان تولید بیش از نیاز است و وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است سال آینده میزان تولید تخم مرغ حدود یک میلیون تن خواهد بود یعنی ما نزدیک به ۲۰۰ هزارتن مازاد خواهیم داشت که باید برای صادرات آن از هم اکنون برنامه ریزی کنیم.

این فعال بخش خصوصی درباره اینکه گفته می شود آیا تولیدکنندگان راضی خواهند بود دولت به آنان نهاده دولتی ندهد و مانع صادرات تخم مرغ نیز نشود؟، تصریح کرد: در این میان بحث تولیدکننده نیست کشور ما ۸۰ میلیون مصرف کننده دارداگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود قیمت نهاده های دامی افزایش چشمگیری خواهد داشت و تولیدکننده نمی تواند تولید خود را در داخل بفروشد. آیا آن زمان مردم می توانند تخم مرغ را شانه ای ۴۰ هزارتومان خریداری کنند؟

نبی پور با بیان اینکه در همه جای دنیا به بخش کشاورزی یارانه داده می شود، تاکید کرد: حتی کشوری مانند آمریکا نیز با یارانه های قابل توجه از کشاورزی خود حمایت می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید