اردوغان: نشست «آستانه» جلوی خونریزی در سوریه را گرفت

    کد خبر :488619
اردوغان

دیدار سه‌جانبه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه با محور سوریه در شهر «سوچی» روسیه برگزار شد.

به گزارش فارس، نشست سه‌جانبه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در شهر «سوچی» روسیه امروز (پنجشنبه) با حضور مقامات ارشد سه کشور با محور بررسی تحولات سوریه برگزار شد.

پیش از آغاز این نشست سه‌جانبه، دیدارهای دوجانبه‌ای میان رئیس‌جمهور ایران و همتای ترکیه‌ای خود و رئیس‌جمهور روسیه با رئیس‌جمهور ترکیه برگزار شد.

دیدار دوجانبه رؤسای جمهور ایران و ترکیه بیش از یک ساعت به طول انجامید و پس از این نشست اردوغان به دیدار رئیس‌جمهور روسیه رفت.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که پس از «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران سخنرانی خود را آغاز کرد، در ابتدا، حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان را محکوم کرد و به خانواده قربانیان تسلیت گفت.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه روند آستانه را مهم‌ترین مسیر در حل بحران سوریه دانست که توانست جلوی خونریزی در سوریه را بگیرد و بر وضعیت داخلی سوریه انعکاس عملی داشته باشد.

وی افزود: «این مسیر که هدف آن جلوگیری از خونریزی در سوریه و تحقیق صلح و ثبات در سوریه است و ما از آن حمایت میکنیم، باید با گفت‌وگوی متقابل ادامه یابد.»

اردوغان ادامه داد: «ما در تمام این مدت توانسته‌ایم موانعی که در مسیرمان قرار گرفته بود را با گفت‌وگو از سر راه برداریم و به این مسیر ادامه خواهیم داد».

اردوغان با اشاره به این شعر سعدی که «دوست مشمار آن که در نعمت زند، لاف یاری و برادر خواندگی/ دوست آن دانم که گیرد دست دوست، در پریشان حالی و درماندگی»، گفت ترکیه تاکنون برای حمایت از پناهجویان سوری هزینه سنگینی کرده است و در کنار مردم سوریه در سخت ترین شرایطی که پشت سر گذاشته‌اند، ایستادگی کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «سوریه به ثبات و صلح نیاز دارد، و ما تا کنون هر آنچه در توان داشتیم انجام دادیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد».

وی در ادامه گفت که کسانی که منتظر شنیدن نتایج این نشست بودند، نیز امروز خبرهای خوبی خواهند شنید چرا که تصمیمات اتخاذ شده در این نشست به آغاز فرایند سیاسی در سوریه کمک شایانی خواهد کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز که پس از رئیس‌جمهور ترکیه سخنرانی می‌کرد، تأکید کرد: «گام‌هایی عملی برای حذف تروریست‌ها از ادلب باید برداشته شود».

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که سازمان ملل و جامعه بین‌المللی نقش فعال‌تری در ارائه کمک‌ها به مردم سوریه ایفا کنند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت:‌«من اطمینان دارم که دیدار امروز ما منجر به نتایجی خواهد شد که هم برای خودمان و هم برای سوریه ضروری بوده است».

وی در ادامه تأکید کرد: «آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن برای این کشور بسیار مهم است».

پوتین همچنین تصریح کرد: «در حال حاضر آتش‌بس در تمام مناطق سوریه به صورت عملی برقرار شده و این نتیجه فرایند آستانه است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید