«پول کثیف» و «سرمایه گذاران ناشناخته» در سینمای ایران؛ مجلس بنای برخورد دارد؟

    کد خبر :488610
پول کثیف

پول‌های کثیف در دو سال اخیر به یکی از دغدغه‌های اهالی سینما بدل شده است. این روزها که جشنواره سی و هفتم فیلم فجر برگزار و به پایان رسیده، برخی از سرمایه‌گذاری‌ها موجب شد تا «پولهای کثیف در سینما» دوباره به عنوان دغدغه‌ای جدی طرح شود.، به طوریکه دادستان تهران هم نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و از ضرورت ورود به این مسأله گفت.

طیبه سیاوشی عضو فراکسیون امید مجلس دهم در گفتگویی با انتخاب درباره تبعات این بحث به سوالهای ‌طرح شده پاسخ می‌گوید:

باتوجه به ورود برخی سرمایه گذاران ناشناخته و با اهداف ناشمخص به سینما، آیا مجلس برنامه ای برای شفاف ساختن فضای سینما دارد؟

اینکه یک سرمایه‌گذار به سینما یا هر حوزه فرهنگی دیگری ورود کند، طبعا باید اتفاقی مثبت تلقی شود. اما خب، لازم است تا فعالیت‌های آنان به خوبی رصد شود تا از سواستفاده های احتمالی جلوگیری به عمل آید. در هرحال بحث پول‌های کثیف،‌ نه تنها از سینما بلکه در جاهای دیگر هم مطرح است. البته در سینما به هیج وجه چیزی ثابت شده نیست و اینطور نبوده که نهادهای امنیتی و فضایی به موضوع ورود کرده و خطایی ثابت شده باشد. البته‌ درباره سرمایه‌گذار یکی از سریال‌ها مباحثی مطرح و قرار بر این شد که شفاف سازی شود، اما متأسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت. با این حال، نکته معلوم این است که بعضی از مسایل طرح شده شایعه هستند و برخی دیگر متاسفانه واقعیت دارند.

البته در دادگاه بانک سرمایه از فرد مورد اشاره به عنوان مفسد نام برده شده است. جدا از آن، چهره هایی اکنون ورود کرده اند که برای مثال در 8 فیلم در یک سال سرمایه گذاری کرده اند.

ببینید! قضاوت بر اساس وجود شائبه صحیح نیست.اما لازم است، پیگیری شود. یک موردی که حتما باید در نظر گرفته شود، این است ‌وقتی مباحثی درباره یک فرد مطرح می‌شود، می‌تواند این جواب را بدهد که تمایل دارم سرمایه ام را از موضوعی که علاقه‌مند هستم، خرج کنم.

به همین دلیل باید با احتیاط بیشتر صحبت کرد. یک اتفاق خوبی که در این دوره از جشنواره فیلم فجر افتاد،‌‌ توضیح بنیاد سینمایی فارابی درباره هزینه‌هایی بود که انجام داده بود‌ از ۱۰یا ۱۲فیلم‌ به عنوان محصولاتشان ‌نام‌ بردند که این قدمی مثبت در راستای شفاف سازی بود.

با این حال برخی ورود و فعالیت برخی سرمایه گذاران به فضای فرهنگی را با هدف پولشویی توصیف کرده اند. مجلس اساسا کجای ماجراست و بنایی برای مقابله با فضای شکل گرفته دارد؟

این وظیفه مجلس نیست که بخواهیم این موارد را پیگیری کنیم. وظیفه دادستانی است که موردهای مشکوک را بررسی کند. در واقع طبق قانون مبارزه با پولشویی که مصوبه مجلس شورای اسلامی است، دستگاه فضایی موظف است، به موضوع‌های مختلف ورود کند و جامعه را از اتفاقات رخ داده مطلع کند. البته باید در نظر داشت که پیگیری ها با هدف شفاف سازی صورت بگیرد و به هیاهوهای رسانه ای دامن نزند. متاسفانه در این یکساله، هیاهوهای بی مورد به حدی بوده که هم ذهن مردم را مشوش کرده و هم اینکه مردم جوابی قانع کننده را نگرفته ‌اند.

البته اینکه سرمایه گذاران وارد سینما و … شوند، اتفاق خیلی خوبی است که موجب شکوفایی فضای هنر خواهد شد. اما در عین حال، نگرانی ها درباره پول‌های کثیف را نمی‌توان ناپدید گرفت و‌ اجازه داد تا سواستفاده گران، شرایط را برای سواستفاده فراهم ببیند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید