رانت ۵۰هزار میلیاردی ارز دولتی

    کد خبر :488422
ارز دولتی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در واردات کالاهای اساسی با استفاده از ارز نیمایی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان رانت وجود دارد که مشخص نیست در جیب چه کسی می رود.

به گزارش بازتاب به نقل از صدا و سیما، علی اکبر کریمی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه نظام توزیع کشور دچار اختلالاتی است که بخشی از آن ساختاری و بخشی دیگر مدیریتی است، اظهار داشت: در حالی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات ۲۵ قلم گروه کالای اساسی اختصاص می یابد، ساز و کارهایی که بتواند کالاهای وارد شده را با قیمت مناسب به جامعه هدف برساند دچار اختلال است.

وی گفت: امسال ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی به کشور اختصاص یافت و در بودجه سال آینده هم همین مقدار در نظر گرفته شده است.

کریمی با اشاره به اختلاف ارز نیمایی و ارز آزاد، افزود: در واردات کالاهای اساسی با استفاده از ارز نیمایی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان رانت وجود دارد که مشخص نیست در جیب چه کسی می رود.

وی گفت: ساز و کار خرید تضمینی گوشت قرمز می تواند در افزایش تولید آن مؤثر باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با وجود هشدارها برای جلوگیری از قاچاق دام زنده در چند ماه اخیر متأسفانه اقدام جدی برای جلوگیری از این پدیده نشده است.

کریمی با اشاره به ظرفیت بالای مرغداری های کشور برای تولید مرغ، گفت: انبوه مرغداری ها به علت مشکلات مختلف در کشور تعطیل هستند؛ اگر این واحدهای تولیدی مورد حمایت قرار گیرند می توان به افزایش تولید مرغ در کشور امیدوار بود.

افزایش واردات نهاده های دامی

حمید ورناصری هم در این برنامه اظهار داشت: برای تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز امسال هفت و نیم میلیون تن ذرت به کشور وارد شده است که این میزان سال گذشته ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، گفت: آمار تولید جوجه یک روزه در دی ماه امسال ۱۲۱ میلیون قطعه است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۷ میلیون قطعه افزایش یافته است.

وی افزود: واردات دام زنده بر قیمت گوشت قرمز تأثیر خواهد داشت.

تولید گوشت قرمز به ۳۰۰ هزار تن کاهش یافت

در ادامه محمدرضا کلامی، مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: برنج وارداتی، روغن نباتی و تخم مرغ به وفور با قیمت مصوب در کشور در حال توزیع است.

وی افزود: واردات دام مولد و کشتاری برای افزایش تولید و تنظیم بازار گوشت قرمز صورت گرفته است.

مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصرف سالانه گوشت قرمز در کشور را ۹۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که تولید سالانه کشور ۴۷۰ هزار تن بوده است که امسال به ۳۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

کلامی افزود: اختیار برگزاری نمایشگاه های بهاره به استانداری های سراسر کشور واگذار شده است.

گشت های تعزیرات برای نظارت بر توزیع گوشت و مرغ ۱۰ برابر شده است

در ادامه سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور نیز اظهار داشت: گشت های این سازمان برای نظارت بر توزیع گوشت و مرغ در تهران ۱۰ برابر شده است.

وی افزود: شاهد افزایش ۶۳ درصدی گشت های مشترک در روزهای تعطیل هستیم.

رایگانی گفت: ۲۲ هزار و ۵۳۴ گشت نظارتی در حوزه پیشگیری از وقوع تخلف صورت گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید