قرعه وام نجومی این بار به نام مدیرعامل یک بانک دولتی

    کد خبر :48827

حقوق های نجومی و وام های نجومی، دو عبارتی که الان نزدیک به یک سال است به گوش همه آشناست و به نوعی حساسیت زا شده اند. این بار قرعه وام های نجومی به نام مدیرعامل یکی از بانک های نزدیک به دولت خورده است. وامی که در صورت های مالی این بانک به نام وام ضروری درج شده و مبلغ آن 478 میلیون تومان با نرخ سود 2درصد و دوره بازپرداخت 120 ماهه (10ساله) است.

اوایل تیر ماه بود که مطلبی با تیتر “واریز تسهیلات میلیاردی به جیب هیأت مدیره یکی از بانک های خصوصی” در سایت تابناک اقتصادی منتشر شد. در آن مطلب عنوان شد که مدیرعامل و برخی اعضای هیأت مدیره بانک خاورمیانه ـ که یک بانک خصوصی است ـ وام ها و تسهیلاتی را دریافت نموده اند که صورت های مالی نشان می داد، تسهیلات میلیاردی است و طبق قانون و با رعایت برخی شرایط بانک های خصوصی قادر به پرداخت این گونه وام ها هستند، ولی میزان این تسهیلات جای اندکی تردید دارد.

این بار قرعه وام های نجومی به نام مدیرعامل یکی از بانک های نزدیک به دولت افتاده است. با بررسی صورت های مالی بانک تجارت در سال های اخیر به این نکته پی خواهیم برد که مدیرعامل این بانک توانسته است مجموعاً 5 وام با عناوین مختلف از این بانک دریافت کند.

بنا بر صورت های مالی بانک تجارت، نخستین وامی که برای محمدابراهیم مقدم نودهی به تصویب رسیده در روز 5 آذر 1387 بوده است. مبلغ این وام که با عنوان وام مسکن در صورت های مالی درج شده، 8 میلیون تومان با نرخ سود 12 درصد و دوره بازپرداخت 112 ماهه بوده است. جالب اینکه در همین روز، دو وام دیگر برای مدیرعامل بانک تجارت با عناوین وام مسکن و وام ضروری به تصویب رسیده است. مبلغ وام دوم که به اسم وام مسکن، در صورت های مالی درج شده، 10 میلیون تومان با نرخ سود 7 درصد و دوره بازپرداخت 112 ماهه بوده است. مبلغ وام سوم نیز که به اسم وام ضرروی در صورت های مالی درج شده، 52 میلیون و 790 هزار تومان با نرخ سود یک درصد و دوره بازپرداخت 112 ماهه بوده است؛ یعنی مدیرعامل بانک تجارت در یک روز توانسته است طی سه وام که با نام های مسکن و ضروری در صورت های مالی درج شده است، مبلغ 70 میلیون و 790 هزار تومان را دریافت کند.

وام بعدی مقدم نودهی در شانزدهم دی ماه 92 به تصویب رسیده است. مبلغ این وام که با نام جعاله در صورت های مالی درج شده، 28 میلیون تومان بوده است. نرخ سود آن 12 درصد و مدت بازپرداخت آن 51 ماهه بوده است.

اما مهمترین وام که بیشترین مبلغ را به خود اختصاص داده و می توان آن را وام نجومی لقب داد در 28 اردیبهشت ماه سال گذشته به تصویب رسیده است. نوع این وام در صورت های مالی وام ضروری درج شده است و مبلغ آن 478 میلیون تومان با نرخ سود 2 درصد و دوره بازپرداخت 120 ماهه (10 ساله) است.

در مجموع طی 9 سال محمدابراهیم مقدم نودهی مدیرعامل بانک تجارت توانسته است مبلغ 577 میلیون تومان وام با نام ها، نرخ سودها و دوره های بازپرداخت متفاوت دریافت نماید.

فارغ از اینکه آیا قانون اجازه پرداخت این میزان وام با این گونه شرایط را داده است یا خیر باید اذعان نمود که در روزگاری که مردم عادی به دنبال گرفتن وام های خرد با شرایط بسیار سخت هستند دیدن این گونه موارد باعث ایجاد ناراحتی برای آن ها خواهد شد و بهتر است نهادهای مربوط نظارت های بیشتری را در این زمینه داشته باشند.

قرعه وام نجومی این بار به نام مدیرعامل یک بانک دولتی

منبع:تابناک

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید