زنان و رنگین‌پوستان، قهرمانان جدید هالیوود

    کد خبر :488266

هالیوود از نظر توجه به تنوع نژادی و استفاده بیشتر از زنان و رنگین‌پوستان در نقش‌های اصلی فیلم‌های پرفروش سالی موفق را پشت سر گذاشت.

بررسی و مطالعه ۱۰۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد دست‌کم در ۴۰ فیلم شخصیت‌های زن نقش محوری و اصلی داشته‌اند. این آمار در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۲ فیلم و یک سال پیش از آن ۳۳ فیلم بود. از زمان بررسی میزان حضور زنان و رنگین‌پوستان در فیلم‌های سینمایی از سال ۲۰۰۷، آمار سال گذشته میلادی در نوع خود بالاترین بود.

از سوی دیگر، آمار تنوع نژادی هم در فیلم‌های هالیوودی رو به بهبود است. در میان ۴۰ فیلم با قهرمانان زن و رنگین‌پوست، ۱۱ فیلم دارای شخصیت‌های اصلی موسوم به «گروه‌های قومی/نژادی نادیده گرفته‌شده» هستند و در ۱۱ فیلم شخصیت‌های اثرگذار ۴۵ سال و بالاتر دارند. این آمار در سال ۲۰۱۷ به ترتیب چهار و پنج فیلم در هر گروه نژادی و سنی بوده است.

سال ۲۰۱۷ فقط ۱۷ فیلم دارای شخصیت‌های اصلی از میان گروه‌های کمتر دیده‌شده داشتند که این آمار سال گذشته با جهشی خیره‌کننده به ۲۸ فیلم افزایش یافت. هشت سال پیش یعنی در ۲۰۱۱ آمار استفاده از شخصیت‌های اصلی وابسته به گروه‌های قومی و نژادی نادیده گرفته‌شده ۹ فیلم بود که کمترین در تاریخ است. سال ۲۰۰۷ این آمار به ۱۳ فیلم رسیده بود که در روندی نزولی پس از چهار سال درست چهار فیلم کاهش یافت.

از فیلم‌هایی که سال گذشته میلادی در میان ۱۰۰ فیلم پرفروش حضور داشتند و نقشی اساسی در بهبود عملکرد هالیوود در بخش تنوع نژادی ایفا کردند، می‌توان «پلنگ سیاه» و «آسیایی‌های خرپول» را نام برد؛ اولی سرشار از شخصیت‌های رنگین‌پوست است و دومی با داشتن قهرمانان زن از نژادهای مختلف، به بهتر شدن چهره هالیوود بسیار کمک کرده است.

بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ در مجموع ۱۲۰۰ فیلم پرفروش (هر سال ۱۰۰ فیلم) از منظر داشتن قهرمانان زن مطالعه و بررسی شده‌اند؛ آماری که در هشت سال اول فقط یک مرتبه در ۲۰۱۰ به ۳۰ فیلم رسید و از ۲۰۱۵ به بعد بالای ۳۰ فیلم بوده است. از این ۱۲۰۰ فیلم حدود ۲۸ درصد (۳۳۷ فیلم) دارای قهرمانان زن هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید