بهره برداری رسمی از شبکه دسترسی برپایه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران آغاز شد

مراسم بهره برداری از طرح شبکه دسترسی برپایه فیبر نوری (تانوما) شرکت مخابرات ایران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رسول سرائیان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران آغاز شد.

در این مراسم که امروز (دوشنبه) در یکی از واحدهای مخابراتی استان تهران برگزار شد، مدیران اپراتورهای تلفن همراه و سایر عرضه کنندگان خدمات اینترنتی نیز حضور دارند.

طرح رساندن فیبر نوری به خانه ها که «تانوما» (تارهای نوری مخابرات ایران) نام گرفته است، افزایش سرعت اینترنت و تحقق یکی از اهداف منشور حقوق شهروندی درباره دسترسی برابر و آزاد به اطلاعات به آن را برای شهروندان به ارمغان می آورد.
فیبر نوری یکی از محیط های انتقال داده با سرعت بالاست.
امروزه از فیبر نوری در موارد متفاوتی مانند شبکه های تلفن شهری و بین شهری، شبکه های کامپیوتری و اینترنت استفاده می شود.
فیبر نوری رشته ای از تارهای شیشه ای است که هر یک از آنها ضخامتی معادل تار موی انسان دارد و در انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی کاربرد دارد.
استفاده از سیم مسی برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی همواره با برخی اختلال ها روبروست که امکان برقراری ارتباطی خوب و با سرعت مناسب را فراهم نمی سازد.
برهمین اساس دولت یازدهم از همان نخستین روزهای تشکیل، تلاش گسترده ای برای به روز رسانی و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در سراسر کشور آغاز کرد.
اردیبهشت ماه سال 1393 بود که رییس‌جمهوری در روز جهانی ارتباطات، وضعیت پهنای باند را رضایتبخش ندانست و از وزارت ارتباطات خواست برای بهبود این اوضاع فکری کند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بر همین اساس اقدام های گسترده ای را برای توسعه این بخش در دستور کار قرار داد و به سرعت نسبت به افزایش زیرساخت ها اهتمام ورزید.
گسترش فیبر نوری یکی از برنامه های این وزارتخانه برای توسعه زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که با توجه به تصریح برنامه ششم توسعه درباره آن، به سرعت در دستور کار قرار گرفت.
فیبر نوری در سال 1392 فقط در 51 هزار و 497 کیلومتر از مساحت کشور کشیده شده بود و همین موضوع مانع افزایش توسعه بیشتر زیرساخت های ارتباطی شد.
چندی پیش معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور اعلام کرد: اتصال 170 شهر کشور به شبکه فیبرنوری با اجرای گام های مختلف طرح نور2 در دولت یازدهم برنامه‌ریزی شده است و تا پایان این دولت به طور قطع اجرا می شود.
به گفته «محمدجواد آذرجهرمی»، استفاده از شبکه فیبر نوری به برخی فناوری ها نیاز دارد که به توسعه شبکه انتقال و آدرس اینترنتی (آی پی) متکی است.
وی گفت: بنا داشتیم زمینه ایجاد فناوری های لازم برای بهره برداری کامل از شبکه فیبرنوری نیز در همین دولت فراهم شود اما طرحی زمانبر است و در دولت بعد به بهره برداری می رسد.
به گفته وی، تا پیش از این نقاط حضور در شبکه فیبرنوری در مجموعه زیرساخت کشور 66 نقطه بود که با اجرای طرح های مختلف به ویژه طرح نور2، اکنون ظرفیت کامل بهره برداری از شبکه فیبرنوری به 104 نقطه رسیده است و در این نقاط خدمات ارایه می شود.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور اعلام کرد: اکنون در 104 شهر خدمات ارایه می شود و بر اساس برنامه ایجاد این قابلیت در همه 170 شهر تا پایان سال 1397 ممکن است.
مسوولیت اتصال بیش از یک میلیون پورت به فیبر نوری بر عهده شرکت مخابرات ایران قرار گرفته است.
براین اساس شرکت مخابرات ایران مرحله نخست اتصال فیبر نوری به خانه ها را با عنوان تانوما آغاز می کند که افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی را به همراه دارد.
با اجرای این طرح، فیبر نوری به جای کابل مسی، اینترنت را به کاربران خانگی، اداره ها و موسسه ها ارایه می‌کند اما این جایگزینی فیبرنوری زمانی مقرون به صرفه است که محتوای دیجیتال بسیار زیادی روی شبکه‌ها تعریف شود و کاربران نیاز به داشتن سرعت بالا را احساس کنند.
با اتصال به شبکه فیبر نوری سرعت ارتباط را به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد و اتصالات پهن باند فیبر به خانه یا همان اتصالات پهن باند (اف.تی.تی.اچ- FTTH)، معرف اتصالات کابل فیبرنوری برای هر مکان به صورت اختصاصی است.
این سیستم‌ها در مقایسه با شیوه سنتی کابل‌های مسی توان انتقال انبوهی از اطلاعات تلفنی، ویدئویی، داده ای و… را به شکل کارآمدتری دارند.
این فناوری به سرعت رو به گسترش است؛ زیرا برتری‌هایی نسبت به فناوری‌های کنونی دارد که امکان اتصال پرسرعت‌تر و ظرفیت بیشتر برد نسبت به زوج‌های پیچیده رسانا و خطوط دی.اس.ال (DSL) از جمله آنهاست.
«عباس آسوشه» معاون فناوری اطلاعات مرکز ملی فضای مجازی نیز در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا به آغاز طرح تانومای مخابرات اشاره و آن را تحولی بزرگ در شبکه ملی اطلاعات ایران ارزیابی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید