آئین رونمایی از ثبت جهانی فرش ورامینی برگزار شد

    کد خبر :48778

ثبت جهانی فرش ورامینی عصر سه شنبه در کاخ موزه نیاوران رونمایی شد.
[آئین رونمایی از ثبت جهانی فرش ورامینی برگزار شد]

حسن میرزایی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: به استناد نامه شماره 76713/60 مورخ 31/03/95 مرکز ملی فرش ایران ، نقشه میناخانی فرش دستباف ورامین به عنوان برند و استاندارد جهانی مورد اطمینان در اصالت طرح ، نقش و کیفیت برای متقاضیان و خریداران خارجی شناخته و ثبت جهانی شد .
وی افزود : فرش ورامین از طرح ها و نقش های مختلف نظیر مینا خانی ، شاه عباسی ، پاشتری ، طرح حوضی ، طرح ظل السلطان جدید و قدیم ، طرح لچک ترنج و طرح قلم مشکی برخوردار است که از این میان ، طرح میناخانی به دلیل قدمت ، منحصر به فرد بودن و آمیختگی با فرهنگ کهن دشت ورامین ، به عنوان اثری فرهنگی ثبت جهانی شد.
وی اظهار کرد: ثبت جهانی فرش دستباف ورامین در قالب ثبت نشانه های جغرافیایی با معاهدات بین المللی در سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO و با همت و پیگیری های اداره فرش سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان تهران و همراهی و همکاری مرکز ملی فرش ایران ، اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی کشور صورت گرفت.
میرزایی تصریح کرد: ورامین یکی خاستگاه های هنرفرش بافی در کشور محسوب می شود که از سالیان دور توانسته علاقمندان بی شماری از سراسر جهان به خود جلب کند و برگزاری چندین نمایشگاه فرش که با همت اتحادیه های فرش دستباف و فرش و موکت و شرکت تعاونی فرش شهید بهشتی برگزار و با استقبال بسیار خوب علاقمندان به فرش دستباف همراه شده است.
رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت ورامین گفت : قالیبافی در منطقه ورامین پیشینه ای دیرینه دارد و دستبافته های فرش ورامین با قدمت زیادی شامل انواع قالی و گلیم به کشورهایی نظیر آمریکا ، فرانسه ، ایتالیا و آلمان صادر می شود.
وی اظهار داشت : با همت هنرمندان شهرستان ، سالانه بیش از یک هزار متر مربع فرش دستباف در ورامین تولید می شود که در صورت توجه به آن می توان زمینه توسعه فعالیت و صادرات آن را فراهم کرد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید