با یادگار نویسی بر روی آثار تاریخی برخورد قانونی می شود

    کد خبر :48769

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: با هرگونه نقاشی و یادگاری نویسی بر روی آثار تاریخی و بافت قدیمی برخورد جدی و قانونی می شود.
[با یادگار نویسی بر روی آثار تاریخی برخورد قانونی می شود]

بدنبال نقاشی افرادی با عنوان گروه هنری در بافت فرسوده محله سنگتراشان اصفهان، فریدون اله یاری امروز (سه شنبه) در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: یگان حفاظت از بناهای تاریخی میراث فرهنگی استان اصفهان روز گذشته (دوشنبه) هنگام بازدید و گشت در شهر متوجه شدند که گروهی با عنوان گروه هنری در سازه ای از بافت قدیمی و فرسوده منطقه سنگ تراشان اقدام به رنگ آمیزی با عنوان دست رنگی کرده و از این آثار خود عکس تهیه و در شبکه های مجازی منتشر می کردند.
وی توضیح داد: گرچه مکان یاد شده ارزش تاریخی نداشته و بافت فرسوده محسوب می شود اما این اقدام، ما را بر آن داشت که از تداوم چنین کارها و احتمال سرایت آن به سایر بافت های ارزشمند پیشگیری کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: به همین منظور یگان حفاظت از میراث فرهنگی ضمن تذکر به گروه یادشده، موضوع را پیگیری و با شهرداری هماهنگی لازم و پیشگیرانه را انجام داد.
وی تصریح کرد: گرچه یادگاری نویسی در بناهای تاریخی در اصفهان بشدت کاهش یافته و اکنون کمتر مشاهده می شود اما برخی موارد نادر که ناشی از نا آگاهی افراد در زمینه اهمیت آثار تاریخی و بافت های قدیمی است را شاهد هستیم.
این مسئول تاکید کرد به منظور کاهش یادگار نویسی در بناهای تاریخی دادن هشدار و تذکر به متخلفان لازم و کار فرهنگی در این زمینه ضروری است.
طبق ماده 558 قانون مجازات اسلامی ‘هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خسارت وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی 10 سال محکوم می شود.’
بنا به اعلام اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، نیروهای یگان حفاظت این اداره کل، دوره های آموزشی لازم را زیر نظر دستگاه قضایی فراگرفته و به عنوان رابط قضایی به رصد و پایش بناهای تاریخی اصفهان می پردازند و با مرتکبان برخورد می کنند.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
استان اصفهان همچنین دارای 90 موزه تاریخی، مردم شناسی، فرهنگی و طبیعت است که در اختیار بخش دولتی و خصوصی می باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید