ناگفته‌هایی از پرواز۶۵۵

    کد خبر :48694

مدیر فرودگاه بندرعباس در سال ۶۷ که خاطرات عجیبی از روز شهادت ۲۹۰ مسافر پرواز ابدی ۶۵۵ دارد، تغییر نام فرودگاه بندرعباس به شهید رضاییان یا شهدای ۱۲ تیر را پیشنهاد داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ۱۲ تیر هر سال یادآور سانحه دردناک و اقدام وحشیانه فرمانده ناو آمریکایی وینسنس در ساقط کردن هواپیمای ایرباس ایرانی بر فراز خلیج فارس است.

پرواز ابدی ۶۵۵ بندرعباس به دبی که کاپیتان شهید محسن رضاییان خلبان آن بود و مسافران را به مقصد آسمان هدایت کرد. پرواز بی بازگشتی که در ۱۲ تیر ۶۷ همه مردم ایران را در بهت عجیبی فرو برد و ایران نیز سال ها از طریق مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل متحد و دادگاه بین المللی لاهه به دنبال اثبات عامدانه بودن این اقدام بود؛ ولی آمریکایی ها هرگز زیر بار نرفتند.

دیروز و در بیست و نهمین سالگرد این فاجعه بزرگ انسانی علیه مردم مظلوم کشورمان، پروزیر پرستویی پیشنهاد نامگذاری فرودگاه بندرعباس به نام شهدای این واقعه و نیز ابتکار عمل هنرمندان ایرانی در به راه انداختن کمپین های بین المللی را ارائه داده بود.

شرکت فرودگاه‌ها به دنبال تغییر نام فرودگاه بندرعباس به یاد شهدای ۱۲ تیر باشد

حسین پیروزی،که در اواخر دهه۶۰ و در زمان این سانحه دردناک مدیرکل فرودگاه بندرعباس بود، در گفت وگوبا خبرنگار مهر درباره این فاجعه و روش های ابراز انزجار از آن گفت: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران می تواند پیشقراول و پرچمدار این حرکت برای معرفی کردن آمریکا به عنوان مقصر این فاجعه باشد.

وی که خود پیش از پرواز ۶۵۵ پای هواپیما آمده بود و با تک تک مسافران پرواز ابدی خوش و بشی داشته می گوید: یکی از دوستان من مسافر همان پرواز بود و من برای خداحافظی با او، پای پرواز آمده و منتظر او بودم، به همین دلیل بیشتر مسافران پرواز را که از پله ها بالا می رفتند دیدم؛ هنوز هم چهره بسیاری از آنها در مقابل چشمانم قرار دارد. به خصوص دو کودکی که پای پله های هواپیما می گریستند و حاضر به سوار شدن نبودند یکی از آنها با مادربزرگ خود برگشت و سوار هواپیما نشد؛ اما یکی دیگر از این دو کودک را خانواده اش تحت هر شرایطی که بود سوار هواپیما کردند.

این استاد صنعت هوانوردی با ارائه پیشنهای مبنی بر تغییر نام فرودگاه بندرعباس به شهید کاپیتان رضاییان یا شهدای ۱۲ تیر یا شهدای پرواز ۶۵۵، اظهار کرد: به نظر من باید از روش های ابتکاری و رسانه ای مدرن برای معرفی آمریکا به عنوان مقصر اصلی این فاجعه استفاده کرد؛ به خصوص که جعبه سیاه این هواپیما علی رغم اینکه من شخصا تا ۴۰ روز پس از واقعه، هم با هلی کوپتر و هم با قایق محل سقوط را بررسی کردم، پیدا نشد؛ من معتقدم جعبه سیاه را آمریکایی ها با زیردریایی ربوده اند.

جعبه سیاه هواپیما را آمریکایی ها دزدیدند

علی ضیایی کنترلر فرودگاه بندرعباس در سال ۶۷ نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در روز فاجعه شهدای ۱۲ تیر، من مسئولیت برج مرقابت فرودگاه بندرعباس را به عهده داشتم، اظهار کرد: در آن روز من شخصا دستور تیک آف را به خلبان شهید رضاییان صادر کردم. از آنجایی که کنترلر و مسئول برج مراقبت می بایست همزمان همه پروازهای دیگر اعم از نظامی و شهری را زیر نظر داشته باشد، من به هیچ عنوان در رادارهای خود پرواز هواپیمای نظامی را مشاهده نکردم.

وی با تکذیب ادعای آمریکایی ها مبنی بر اشتباه گرفتن حرکت ایرباس مسافری در آسمان خلیج فارس با هواپیمای نظامی، ادامه داد: متأسفانه ما در داخل نیز در زمینه معرفی آمریکا به عنوان مقصر فاجعه کوتاهی کرده ایم. تنها مستندی که در این زمینه موجود است، فیلم مستندی است که نشنال جئوگرافی مؤسسه رسانه ای آمریکایی آن را ساخته است و تلویزیون ایران نیز همان را تکرار می کند.

این مدرس هندلینگ هواپیما در دانشکده های صنعت هوانوردی با استقبال از درخواست پرویز پرستویی برای ابراز انزجار از اقدام وحشیانه آمریکایی ها با استفاده از روش های جدید افزود: این واقعه به قدری تراژیک و دردناک است که می توان از روی آن چندین فیلم مستند و داستانی ساخت تا همه دنیا از واقعیت مطلع شوند نه اینکه آمریکایی ها بتوانند با سندسازی آن را آنگونه که خود می خواهند، معرفی کنند.

هما کماکان در بهت ماجرا باقی مانده است!

گفتنی است علی رغم اینکه دیروز بسیاری از فعالان صنعت هوانوردی کشور یاد و خاطره شهدای ۱۲ تیر را گرامی داشتند، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به عنوان صاحب عزای اصلی این واقعه، کوچکترین واکنشی حتی در حد تسلیت و گرامی داشت سالروز این حادثه از خود نشان نداد که با واکنش بسیاری از کارشناسان مواجه شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید