مهم ترین دلایل عوض شدن رنگ چشم

    کد خبر :486935

رنگ چشم را عنبیه تعریف می کند. عنبیه در واقع حلقه رنگی اطراف مردمک چشم است که وظیفه فیلتر کردن نور را به عهده دارد و به دلیل دارا بودن ملانین یا رنگدانه هایی که رنگ مو و پوست را نیز تعریف می کند،

با این حال ممکن است عجیب به نظر برسد، ولی رنگ چشم افراد در طول زندگی شان به دلایل مختلفی تغییر می کند که در این مطلب به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

تغییر رنگ چشم در نوزادان: یکی از شایع ترین موارد تغییر رنگ چشم در نوزادان تازه متولد شده دیده می شود و یک دلیل علمی دارد. همانطور که علم نشان داده، اکثر نوزادان ، فارغ از نژادی دارند، با رنگ چشم قهوه ای به دنیا می آیند. دلیل این امر این است که ملانین، که وظیفه تعیین رنگ چشم را بر عهده دارد، از سلول های خاصی به نام ملانوسیت به وجود می آید. این سلول ها با قرار گرفتن در معرض نور، واکنش نشان می دهند ( مانند تغییر رنگ پوست در آفتاب) ودر چشم نوزادان، ملانوسیت ها چون هنوز در معرض نور قرار نگرفته اند، هنوز کاملا فعال نیستند.

ناهم‌رنگی عنبیه یا هتروکرومی : گاهی رنگ عنبیه های دو چشم در افراد با یکدیگر متفاوت است، مثلا یک چشم قهوه ای و یک چشم آبی و یا کمی پیچیده تر، ممکن است یک عنبیه ترکیبی از دو یا چند رنگ باشد. دلیل این امر، فقدان رنگ دانه های ملانین است که ممکن است ریشه های ژنتیکی داشته باشد یا بر اثر آسیب و بیماری به وجود آمده باشد.

سندرم پراکندگی رنگدانه: این بیماری می تواند به عصب بینایی آسیب وارد کند و در نتیجه باعث کوری شود. سندرم پراکندگی رنگدانه، در واقع یک اختلال ساختاری در اپیتلیوم رنگدانه عنبیه است که منجر به پراکندگی رنگدانه و رسوب آن در سازه‌های مختلف در داخل چشم می‌شود.

سندرم هورنر: سندروم هورنر ناشی از اختلال در مسیرهای عصبی از مغز، چهره و سپس چشم است که ممکن است بر رنگ عنبیه نیز اثر گذاشته باشد.

رژیم های غذایی : گاهی رژیم های خاص غذایی ممکن است باعث تغییر رنگ چشم شوند، به ویژه رویم غذایی گیاه خام خواری. واقعیت این است که رژیم های غذایی اثرات مختلفی بر سلامت و عملکرد قسمت های مختلف بدن خواهد گذاشت و ممکن است باعث برخی بیماری ها و اختلالات شود.

مصرف برخی داروها : گاهی عوارض حانبی برخی داروها باعث تغییر رنگ عنبیه می شوند. برخی داروها برای بیماری هایی مثل گلوکلوم با تغییر سطح رنگدانه های چشم، نگ آن ها را تغییر خواهد داد.

پیری : رنگ چشم برخی افراد ممکن است با افزایش سن و بروز علائم سالخوردگی تغییر کند. مطالعه ای که در سال 1997 منتشر شده، نسان می دهد که 10 تا 15 درصد از کودکان سفیدپوست، پس از 6 سالگی و اوایل بزرگسالی تغییر رنگ چشم را تجربه می کنند.

عمل های جراحی : در سال های گذشته روش های مختلفی مانند عمل های جراحی و استفاده از لیرز برای تغییر رنگ چشم اختراع شده که افراد می توانند از طریق آن ها رنگ عنبیه چشم خود را به رنگ های مختلف آبی و سبز و قهوه ای در آورند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. سمیره گفت:
    موافقم ۱

    رژیم خام گیاه خواری نه تنها اثر بدی نخواهد گذاشت بلکه تمام بدن را از تمامی سموم پاک میکنه. لطفا اصلاح و تحقیق کنید

دیدگاهتان را بنویسید