هیچ محموله صادراتی از عمان مرجوع نشده است

    کد خبر :48691

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: صادرکنندگان محصولات کشاورزی برای دریافت گواهی تأیید بهداشت به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت مراجعه کنند.

به گزارش  بازتاب به نقل از صدا و سیما، محمدعلی باغستانی با اشاره به اینکه تا این لحظه هیچ محموله صادراتی برگشتی از کشور عمان گزارش نشده است، افزود: برخی از کشورها از تجار گواهینامه حدمجاز باقیمانده سموم را تقاضا می‌کنند؛ به طور مثال کشورهای جنوب شرقی آسیا و اخیراً برخی کشورهای حوزه خلیج فارس ارائه این گواهینامه را از الزامات کالاهای وارداتی می‌دانند، بنابراین با هماهنگی این سازمان با سازمان غذا و دارو به تجار توصیه می‌کنیم پیش از صادرات از شرایط کشور مقصد اطلاعات کافی داشته باشند.

وی گفت: سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت هیچ مشکلی برای آزمایش و صدور گواهینامه بهداشتی حد مجاز سموم باقیمانده ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: در گذشته نیز چندین بار در صادرات محصولات کشاورزی ازجمله پسته با این مشکل مواجه شدیم، ولی پس از ارائه گواهینامه بهداشتی تاکنون محموله پسته ایران از اروپا برگشت نخورده است.

باغستانی تصریح کرد: مرجع رسمی صدور گواهینامه بهداشتی سازمان غذا و دارو است و آزمایشگاه این سازمان متولی کار است.

وی گفت: سازمان غذا و دارو آزمایشگاه مرجع برای رسیدگی به این مشکلات و صدور گواهینامه بهداشتی است و اگر مواردی از باقیمانده سموم در محصولات مشاهده شود به سازمان حفظ نباتات اطلاع می‌دهند و ما نیز پس از مشخص شدن منطقه تولید محصول برای رفع مشکل و مدیریت مصرف سموم اقدام می‌کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: تجار باید پیش از صادرات اطلاع کافی از شرایط و قوانین کشور مقصد داشته باشند تا با ارائه کامل مدارک ازجمله گواهی بهداشت مشکلی پیش نیاید.

باغستانی تأکید کرد: واردکنندگان نیز باید پیش از واردات به سازمان حفظ نباتات مراجعه کنند و شرایط واردات از آن کشور را دریافت کنند تا کشور مبدأ براساس درخواست سازمان حفظ نباتات گواهینامه‌های لازم را صادر کند.

وی افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه شود اینکه شاخص بقایای سموم در هر کشور و در هر محصول متفاوت است. به طور مثال اگر مصرف میوه‌ای در سبد مصرف مردم بالا باشد حدمجاز بقایای سموم در کشور ما حتی از کشورهای اروپایی نیز کمتر است و تجار باید به این نکات توجه کنند تا گواهینامه بهداشتی را براساس استاندارد و درخواست کشور مقصد تهیه کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات درباره سلامت محصول هندوانه گفت: در تولید هندوانه کمترین میزان سم پاشی انجام می‌شود و براساس گزارش‌های وزارت بهداشت کمترین میزان بقایای سموم در هندوانه گزارش شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید