هشدار سفیر آمریکا در آلمان درباره استفاده از اینستکس

    کد خبر :485636

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، که به داشتن مواضع ضدایرانی مشهور است، در گفتگو با یک روزنامه آلمانی درباره استفاده از سازوکار اروپایی برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران هشدار داد.

به گزارش فرارو، گرنل در گفتگو با یک رسانه آلمانی درباره استفاده از سازوکار اروپایی برای تسهیل تجارت با ایران هشدار داد و آن را بی‌احترامی به آمریکا دانست. این سفیر آمریکایی به روزنامه ولت آم سونتاگ، گفته استفاده از این سازوکار و همچنین دور زدن تحریم‌های آمریکایی، بی‌احترامی به سیاست‌های واشنگتن است و توصیه نمی‌شود.

گرنل مدعی شده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از تحریم‌ها برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره و منع آن از ساخت تسلیحات هسته‌ای و توسعه دادن برنامه موشکی استفاده می‌کند.

این دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه اینستکس یک «مخالفت آشکار» با سیاست آمریکا است، افزود: «دور زدن تحریم‌های آمریکا توصیه نمی‌شود. رئیس‌جمهور ترامپ، می‌خواهد این تحریم‌ها را برای بازگرداندن ایران به میز (مذاکره) اجرا کند. دقیقا همانطور که با کره شمالی عمل کردیم. عموما، من معتقدم که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در خصوص ایران اهداف مشترکی دارند. هر دوی ما می‌خواهیم آن‌ها (ایرانیان) را از داشتن یک سلاح هسته‌ای و توسعه دادن فناوری موشک‌های بالستیک منع کنیم. ما می‌خواهیم فعالیت شرور آن‌ها را هم متوقف کنیم. در عین اینکه ما بر سر این اهداف اتفاق نظر داریم، اما بر سر تاکتیک‌های دست یافتن به این اهداف اختلاف‌نظر داریم.»

گفتنی است که آلمان، فرانسه و بریتانیا در اواخر ژانویه برای محافظت از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ سازوکاری به نام ابزار حمایت از تبادلات تجاری (اینستکس) راه اندازی کردند. از طریق این سازوکار می‌توان بدون انجام تراکنش‌های مستقیم مالی، دادوستد کرد.

این اولین بار نیست که گرنل با تجارت با ایران مخالفت می‌کند. در ماه می، اندکی پس از منصوب شدن به عنوان سفیر آمریکا در آلمان، او با لحنی تحکم‌آمیز از شرکت‌های آلمانی خواست که تجارت با ایران را متوقف کنند. این درخواست، با واکنش‌های تندی از جانب محافل سیاسی و تجاری آلمان مواجه شد و برخی آن را مداخله در امور داخلی آلمان دانستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید