جنجال‌های اکران «شکرخدا» در برلین ۲۰۱۹

    کد خبر :485430
فیلمساز فرانسوی

پیش بینی می شود اولین فیلم جنجال برانگیز جشنواره برلین «شکرخدا» ساخته فیلمساز فرانسوی با جنجال هایی متنی و فرامتنی روبرو شود.

این فیلم که قرار است از بیست فوریه به شکل وسیع در سینماهای فرانسه اکران شود، دست به افشاگری درباره کودک آزاری توسط کشیش های بلندپایه در کلیساها زده است. داستان بر مبنای زندگی واقعی مردی چهل ساله است که حالا با زن و پنج فرزند خود در شهر لیون زندگی می کند، اما هیچگاه تجاوزهایی که در کودکی در کلیسا به او شده روانش را آسوده نگذاشته است و دائم درعذاب به سر می برد.

در نهایت او تصمیم به افشاگری می گیرد و ابتدا مسئله را با زن خود در میان می گذارد.همسرش او را همراهی و تشویق میکند تا به مقامات شکایت برد. سپس سعی دارد بقیه مردهایی که قبلا دچار چنین مشکلی شده بودند، ولی جرات بازگوکردن این ماجرایی که کشیش بلند رتبه بر آنان وارد کرده را نداشتند تشویق می کند که با او همراه باشند.

در ابتدا آنان جرات به همراهی پیدا نمی کنند، اما این مرد از پا نمی نشیند و حتی برای پاپ رهبر کاتولیک ها نامه می نویسد اما فریادش به جایی نمیرسد. وی با همکاری دیگران ادعایشان را در دادگاه های غیر مذهبی مطرح می کنند و در کنار آن اطلاعاتشان را نیز در اختیار مطبوعات قرار میدهند.

در ادامه کار به گذشته آنان هم میکشد و فیلمساز هرکدام از این مردان را به پدر ومادر های خود رجعت می دهد و آنان را نیز به نوعی به محاکمه می کشند که چرا در کودکی به پلیس بابت این مسئله شکایت نکرده بودند.

فیلم بسیار پرتنش و با سناریو و دیالوگ نویسی و بازی های خوب ، بسیار جذاب است اگرچه کمی طولانی به نظر میرسد و در صحنه هایی که بار ها فلاش بک میزند کمی اضافه و بی مورد به چشم می آید، اما جزو اولین فیلم های بحث انگیر جشنواره برلین امسال است.

از طرفی در فرانسه از سوی کلیسا تمام تلاش خود را می کنندکه نگذارنداین فیلم به نمایش عمومی در آید، زیرا کارگردان در واقع با این فیلم آبرویی برای کلیسا و کشیش ها باقی نگذاشته است. قرار است سه روز بعد از پایان جشنواره یعنی ۲۰فوریه نمایش عمومی آن در سراسر فرانسه آغاز شود. همین امروز در برلین اعلام شد بسیاری از کشورها در اولین نمایش جهانی این فیلم آنرا خریده اند.

بر همین اساس بعید نیست ژولیت بینوش فرانسوی که رییس داوران و ازبازیگران متعهد فرانسوی است، به طرفداری از این فیلم جایزه مهمی را به آن اختصاص بدهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید