نامزدی خواهر پادشاه تایلند برای شرکت در انتخابات منتفی شد

    کد خبر :485303
خواهر پادشاه تایلند

حزبی که در تایلند شاهزاده اوبول راتانا را به عنوان نامزد نخست‌وزیری این کشور معرفی کرده بود اعلام کرد که مخالفت پادشاه کشور را با این نامزدی می‌پذیرد.

به گزارش بازتاب به نقل از بی بی سی، حزب “نجات ملت تایلند”، روز هشتم فوریه در یک اقدام بی‌سابقه اعلام کرد که شاهزاده اوبول راتانا (خواهر پادشاه) را به عنوان نامزد نخست‌وزیری برای شرکت در انتخابات پیش‌رو معرفی می‌کند.

این اقدام با واکنش منفی ماها واچیرالونگ‌کورن، پادشاه تایلند روبه‌رو شد. او در یک موضع‌گیری رسمی، اقدام خواهرش را یک عمل سیاسی نامناسب و بی‌سابقه توصیف کرد.

تصمیم خواهر پادشاه برای نامزدی در انتخابات، برخلاف سنت خاندان سلطنتی تایلند است که به شکل علنی در سیاست کشور مداخله نمی‌کنند.

حزب “نجات ملت تایلند”، ضمن اعلام وفاداری به پادشاه و خاندان سلطنتی اعلام کرد که از فرمان سلطنتی تبعیت می‌کند.

در بیانیه‌ای که توسط دربار تایلند منتشر شد، اقدام شاهزاده ابول راتانا، “مخالف با فرهنگ ملت” خوانده شد.

در این بیانیه که از تمامی شبکه‌های تلویزیونی تایلند پخش شد، آمده است: “هر چند که او از مقام سلطنتی خود دست شسته است، اما همچنان جایگاهش را به عنوان یکی از اعضای سلسله چاکری حفظ کرده است.”

در بیانیه درباره همچنین به بندی در قانون اساسی تایلند اشاره شده که بر اساس آن اعضای خانواده سلطنتی باید در سیاست کشور بی‌طرف باشند.

اگر چه با تصمیم حزب “نجات ملت تایلند” مساله نامزدی این شاهزاده منتفی است، اما به گفته ناظران، حتی اگر این حزب بر تصمیم خود پافشاری می‌کرد، به دلیل مخالفت پادشاه، کمیسیون انتخابات صلاحیت شاهزاده را برای نامزدی رد می‌کرد.

به گفته جاناتان هد، گزارشگر بی‌بی‌سی در جنوب‌شرق آسیا، تصمیم شاهزاده راتانا برای ورود به عالم سیاست، یک سوء‌محاسبه جدی از سوی او محسوب می‌شود که در نهایت به تضعیف گروهی منجر خواهد شد که به دنبال کاستن نقش نظامیان در سیاست تایلند هستند.

واکنش شاهزاده راتانا چه بود؟

ساعتی بعد از موضع‌گیری شاه علیه نامزدی خانم راتانا، او شخصا از تصمیمش برای نامزدی دفاع کرد.

این عضو خانواده سلطنتی تایلند در یک پست اینستاگرامی نوشت که او از تمامی مقام‌های سلطنتی کناره گرفته و القاب سلطنتی خود را پس داده و هم‌اکنون یک شهروند معمولی محسوب می‌شود.

او نوشته است که می‌خواسته از حقش به عنوان یک شهروند عادی استفاده کند و خود را نامزد مقام نخست‌وزیری کند. او همچنین نوشته که با اراده و علاقه، همچنان برای بهبود زندگی مردم کشورش تلاش خواهد کرد.

شاهزاده راتانا همچنین در یک پست دیگر، بدون هیچ اشاره‌ای به نام پادشاه و موضع‌گیری او، از هوادارانش تشکر کرده و نوشته که در تلاش بوده تا تایلند رو به جلو حرکت کند و به یک عضو محترم و محبوب جامعه بین‌المللی تبدیل شود.

شاهزاده راتانا، بزرگترین فرزند بومیبول ادالیده، پادشاه پیشین (پدر پادشاه فعلی) است که در سال ۲۰۱۶ درگذشت.

او فارغ‌التحصیل انستیتو تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) است و در سال ۱۹۷۲ بعد از ازدواج با یک آمریکایی، از القاب سلطنتی خود دست شست. او بعد از طلاق در سال ۲۰۰۱ به تایلند بازگشت و در امور خاندان سلطنتی مشارکت کرد.

شاهزاده راتانا یکی از سه فرزندش را در سونامی بزرگ آسیا در سال ۲۰۰۴ از دست داد.
انتخابات تایلند چه اهمیتی دارد؟

انتخابات پیش‌رو، نخستین انتخابات تایلند از زمانی است که پرایوت چان-او-چا بعد از یک کودتا قدرت را در تایلند قبضه کرد. او در جریان آن کودتا ینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر دموکراتیک کشور را برکنار کرد.

ینگلاک شیناواترا، خواهر تاکسین شیناواترا است که یکی از سیاستمداران برجسته تایلند محسوب می‌شود. هر دوی اینها به رغم اینکه در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برند، از چهره‌های مهم سیاست تایلند محسوب می‌شوند.

در سال ۲۰۱۶، حکومت فعلی تایلند با تصویب یک قانون اساسی جدید، قدرت نظامیان حاکم را تثبیت کرد و جلوی به قدرت رسیدن سیاستمداران وفادار به خانواده شیناواترا را گرفت.

پرایوت چان-او-چا از سال ۲۰۱۴ قدرت را در تایلند در دست دارد.

شاهزاده راتانا نیز از متحدین شاخه شیناواترا محسوب می‌شود و حمایت این دو و شبکه سیاستمداران نزدیک به آنها را پشت سر خود دارد.

به گفته گزارشگر بی‌بی‌سی، تلاش شاهزاده راتانا برای نامزدی در انتخابات عملا یک ابتکار سیاسی برای کاستن قدرت نظامیان بوده که در نهایت شکست خورد.

روز جمعه، پرایوت چان-او-چا که خود از ژنرال‌های ارتش بود و بیش از چهار سال است قدرت را در تایلند در دست دارد اعلام کرد که برای انتخابات نامزد می‌شود.

در تایلند قوانین سخت‌گیرانه‌ای درباره ارتباط با خاندان سلطنتی و لزوم احترام به آنها وجود دارد و زمانی که مساله نامزدی شاهزاده راتانا مطرح شده بود، این پرسش به طور جدی مطرح بود که چطور دیگران می‌توانند او را در انتخابات به چالش بکشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید