البناء؛ نشانه‌ای از عملیات نظامی ترکیه در سوریه وجود ندارد

    کد خبر :484991
عملیات نظامی ترکیه

د. هدى رزق در البناء نوشت: ادامه حضور نیروهای ترکیه در مرزهای این کشور با سوریه، هیچ نشانی از وقوع عملیاتی نزدیک یا محتمل را القا نمی کند و ترکیه در حال حاضر، به تماسهای دیپلماتیک با روسیه و ایالات متحده تکیه کرده است.

به گزارش بازتاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در این میان، در حالی که ترکیه امید زیادی داشت، دیدار اخیر اردوغان با پوتین در مسکو، در نهایت با راه حلی مثبت، همراه نشد. البته مشخص بود که مسکو از پیشنهاد ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه و استفاده از فضای هوایی این کشور، حمایت مستقیمی نمی کند.

در سوی دیگر، مذاکرات آنکارا با واشنگتن در مورد نقشه راه ایجاد منطقه امن احتمالی، با سفر جان بولتون و لیندسی گراهام به آنکارا نیز به نتیجه واضحی نرسیده است.

شکست مذاکرات بین ایالات متحده و ترکیه می تواند راه را به روی معامله کردی با نظام سوریه و روسها، بگشاید. در این میان، آنکارا و واشنگتن در خصوص انتقال نیروهای پیش مرگه کرد به شمال شرق سوریه توافق کرده اند، اما هنوز مشخص نشده است که این نیروها چه مأموریتی خواهند داشت.

در این شرایط، ترکیه با ایجاد منطقه ممنوعه هوایی در برخی مناطق حساس در شمال شرق سوریه مخالف است و نگران آن است که در صورت قبول پیشنهاد واشنگتن در مورد ایجاد این منطقه امن، منطقه مذکور به کردها اختصاص پیدا کند.

اما وزارت خارجه آمریکا در نشستی که با حضور وزرای خارجه 70 دولت برگزار خواهد شد، فرصت خوبی برای بررسی پیشنهاد منطقه امن خواهد داشت.

مساله واضح آن است که امکان شکل گیری عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات، نه تنها به قدرت نظامی ترکیه وابسته است، بلکه به تلاشهای دیپلماتیک آن برای قانع کردن واشنگتن و مسکو درباره برنامه اش هم مربوط می شود. در این بین، اردوغان با پیشنهادهایی از سوی واشنگتن و مسکو مواجه می شود که با خواسته های ترکیه تناسبی ندارد، اما با این وجود، چاره ای جز پذیرش پیشنهاد یکی از این طرفها ندارد. حال این سوال مطرح می شود که آیا ترکیه می تواند به دلیلی برای ایجاد منطقه کردی در سوریه تبدیل شده و به این شکل به طرح آمریکا در این رابطه جامعه عمل بپوشاند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید