آسوشیتدپرس: مراکش همکاری با ائتلاف سعودی را متوقف کرد

    کد خبر :484496
مراکش

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه خبر داد که مغرب مشارکت در ائتلاف نظامی تحت هدایت عربستان سعودی علیه مردم یمن را متوقف کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از این رسانه، این موضوع نتیجه تشدید اختلاف‌ها میان دو کشور پس از برخی اظهارنظر‌های مقام‌های مغرب و واکنش متقابل دولت سعودی بوده است.
«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب چند هفته پیش در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره، گفته بود که «تغییراتی» در وضعیت مشارکت این کشور در ائتلاف تحت هدایت ریاض به وجود آمده است.
وی تصریح کرده بود که رباط «ملاحظاتی جدی» درخصوص سفر اخیر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به کشور‌های عربی داشته است.
مغرب برخلاف دیگر کشور‌های عربی، از میزبانی بن سلمان خودداری کرده بود؛ اقدامی که به عقیده کارشناسان، تحت تاثیر نقش او در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده است.
پس از این مصاحبه، تلویزیون دولتی «العربیه» در عربستان سعودی، مستندی در حمایت از ادعای حمله مغرب به «صحرای غربی» منتشر کرد؛ منطقه‌ای که بر سر مالکیت آن اختلاف‌هایی وجود دارد.
به گفته منابع آسوشیتدپرس، مغرب از آن زمان سفیر خود را از عربستان سعودی فراخوانده و وی هم‌اکنون در رباط مستقر است.
مغرب از ابتدای آغاز تجاوز نظامی عربستان سعودی و متحدانش به یمن، در این ائتلاف نظامی حضور داشته است؛ گرچه دولت این کشور اطلاعات زیادی از میزان مشارکتش فاش نکرده است.
عربستان و امارات از سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با حمایت و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن که فقیرترین کشور عربی است، آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
نتیجه این جنگ، هزاران کشته، میلیون‌ها آواره و همه‌گیری بیماری‌های مهلک بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید