ترکیه، تنها کشور اروپایی که نفت ایران را می‌خرد

    کد خبر :484403
ترکیه

گزارش‌ها نشان می‌دهد، اگرچه دو کشور یونان و ایتالیا برای خرید نفت ایران از آمریکا معافیت دریافت کرده‌اند، اما ترکیه تنها کشور اروپایی است که پس از اجرایی شدن تحریم‌ها از ایران نفت وارد می‌کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران روز گذشته با انتقاد از کشورهای یونان و ایتالیا اعلام کرد که این دو کشور علی‌رغم کسب معافیت از آمریکا برای خرید نفت، از ایران نفت نمی‌خرند و تاکنون هم هیچ توضیحی در این باره به تهران نداده‌اند. بیژن زنگنه همچنین تحریم‌های ایالات متحده آمریکا را جنگی یک‌جانبه علیه صنعت نفت ایران توصیف کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از اویل‌پرایس، از میان کشورهای اروپایی به جز ترکیه، هیچ کشور دیگری از ایران نفتی خریداری نکرده است.

یک روز پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها در چهارم نوامبر که صنعت انرژی، حمل‌ونقل و بخش بانکی ایران را هدف قرار می‌داد، مقامات آمریکایی به هشت کشور، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا معافیت اعطا کردند. این هشت کشور اجازه دارند تا ماه می -اردیبهشت‌ماه- از ایران نفت خریداری کنند.

با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد در اروپا به جز ترکیه، هیچ کشور دیگری از ایران نفت وارد نمی‌کند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که متوسط واردات نفت ایران از سوی کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در سال ۲۰۱۸، حدود ۱٫۳۱ میلیون بشکه در روز بوده است که این رقم، ۲۱ درصد کمتر از حجم واردات مشتریان آسیایی در سال ۲۰۱۷ و همچنین کمترین میزان از سال ۲۰۱۵ تاکنون -دوره پیشین تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران- است.

اگرچه تحریم‌ها در ماه نوامبر اجرایی شدند، اما دو کشور هند و چین چند ماه زودتر واردات نفت از ایران را کاهش دادند و دو کشور کره جنوبی و ژاپن در ماه آگوست خرید نفت از این کشور را به طور کامل متوقف کردند.

چین ماه گذشته -ژانویه- کمی بیش از ۵۰۰ هزار بشکه و هند حدود ۳۰۲ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است. گزارش ماه دسامبر نشان می‌دهد که هر دو کشور چین و هند بیش از میزان تاییدشده از سوی آمریکا نفت وارد کرده‌اند. بر اساس معافیت‌ها چین و هند اجازه داشتند به ترتیب، ۳۶۰ هزار بشکه و ۳۰۰ هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کنند.

وزیر نفت ایران همچنین در پاسخ به این سوال که صادرات ایران پس از اجرایی شدن تحریم‌‌ها چه تغییری کرده، پاسخی نداد و اعلام کرد: من نمی‌خواهم در مورد اقدامات ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا اطلاعاتی بدهم.

بیژن زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با محکوم کردن تحریم‌های ایالات متحده علیه صنعت نفت ونزوئلا گفت: این اقدامات ایالات متحده آمریکا بازار نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید