امکان دستگیری آتامبایف در جریان فساد در رابطه با حادثه نیروگاه حرارتی بیشکک

    کد خبر :484372
آتامبایف

دانیار ساگین‌بایف، دبیر شورای امنیت قرقیزستان اعلام کرد ممکن است الماس‌بیک آتامبایف، رئیس جمهور پیشین قرقیزستان، متهم شناخته شود.

به گزارش تسنیم، ریا نووستی به نقل از دبیر شورای امنیت قرقیزستان گفت: “این اتفاق در صورتی خواهد افتاد که اگر” شهادت مستقیم یا غیرمستقیم در دادگاه علیه او داده شود. ” ساگین‌بایف گفت، “آتامبایف” به دادگاه فراخوانده خواهد شد. و “ما رسیدگی به این پرونده را آغاز خواهیم کرد.”

در همین زمان، ساگین‌بایف تاکید کرد که اگر پارلمان “قوانین مربوط به برداشته شدن مصونیت قضایی رئیس جمهور سابق” را تصویب کند، این اتفاق می‌تواند رخ دهد. او همچنین یادآور شد که در بسیاری از پرونده‌های کیفری که به دادگاه فرستاده شده است، مقامات ارشد سابق نیز دیده می‌شوند.

در سال گذشته قرقیزستان با یک رسوایی بزرگ روبرو شد. این اتفاق با حادثه در تنها نیروگاه حرارتی بیشکک آغاز شد، که در ماه ژانویه در سرمای شدید اتفاق افتاد. این اتفاق در صورتی بود که تنها چند ماه پیش از وقوع حادثه در نیروگاه حرارتی بیشکک، مدرنیزاسیون آن تکمیل شده بود. به عنوان بخشی از پرونده فساد، دو نخست وزیر سابق، شهردار سابق بیشکک، وزیر سابق انرژی و صنعت و همچنین تعدادی دیگر از مقامات سابق دستگیر شدند. همه آنها همکاران آتامبایف بودند که پست ریاست جمهوری را در پایان سال 2017 ترک کرده بود. او مسئولیت سیاسی همه تصمیمات استراتژیک برای مدرن سازی نیروگاه حرارتی بیشکک را بر عهده گرفته است.

در دسامبر سال گذشته، پارلمان قرقیزستان لایحه‌ای را مبنی بر امکان پیگرد قانونی رییس جمهور سابق تصویب کرد. اکنون، طبق قانون، رئیس جمهور سابق، مصونیت قانونی کامل دارد، که تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند از آن محروم شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید