مونیخ در تدارک کنفرانس امنیتی؛ چه کسانی شرکت خواهند کرد؟

    کد خبر :484354
مونیخ

کنفرانس امنیتی مونیخ امسال هم مانند سال‌های گذشته با هدف پرداختن به مجموعه‌ای از چالش‌های جهانی برگزار خواهد شد.

طبق برنامه، پنجاه ‌و پنجمین کنفرانس در فاصله روزهای ۱۵ تا ۱۷ فوریه (۲۶ تا ۲۷ بهمن‌ماه) در هتل «بایریشرهوف» تحت تدابیر امنیتی برگزار می‌شود و همچون سال‌های گذشته مقاماتی از سراسر جهان در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

همزمان با برگزاری این کنفرانس، هر ساله شمار زیادی از نیروهای پلیس برای کنترل اوضاع و تامین امنیت در شهر مونیخ مستقر می‌شوند و منطقه اطراف هتل بایریشرهوف هم به این منظور تخلیه می‌شود. تاکنون به اسامی شماری از شرکت‌کنندگان اشاره شده است.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا، «آنگلا مرکل»‌ صدراعظم آلمان و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیسیتی آمادگی خود را برای شرکت در این کنفرانس اعلام کرده‌اند.

به گزارش فارس،طبق آنچه ترتیب‌دهنگان کنفرانس اعلام کرده‌اند، انتظار می‌رود شمار شرکت‌کنندگان در کنفرانس امسال از ادوار گذشته بیشتر باشد. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیگر افرادی هستند که قرار است در کنفرانس امسال شرکت کنند.

«ولفگانگ ایشینگر» رئیس مهمترین کنفرانس امنیتی جهان گفت که شرکت‌کنندگان ۵۰۰ مهمان شامل روسای دولت و نخست‌وزیران و وزرا می‌شوند. ایشینگر افزود: «ما می‌خواهیم نشان دهیم که اروپا رو به فروپاشی نیست.»

طیفی از مسایل از جمله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، گسترش گرایش‌های ملی‌گرایانه به ویژه در اروپا، درگیری‌های مسلحانه، روابط میان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و مسایل مربوط به ایران در محور دستور کار پنجاه‌وپنجمین کنفرانس قرار دارند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دیگر مقام آمریکایی است که انتظار می‌رود در نشست امسال شرکت کند. همچنین «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، هیأت روسی را رهبری خواهد کرد.

امسال هیأت چینی هم حضور پررنگی در کنفرانس مونیخ خواهد داشت. «یانگ ژیه‌چی» وزیر خارجه پیشین چین از جمله این افراد است. این دیپلمات ۶۷ ساله یکی از با نفوذترین افراد در عرصه سیاست خارجی چین است. «گوین ویلیامسون» وزیر دفاع بریتانیا دیگر مقامی است که به نام وی برای حضور در کنفرانس سال ۲۰۱۹ اشاره شده است.

در سال‌های گذشته از ایران هم مقام‌هایی از جمله «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در این کنفرانس شرکت کرده‌اند، با این حال هنوز مشخص نیست که آیا امسال کسی ایران را در این کنفرانس نمایندگی می‌کند یا نه.

از آلمان هم علاوه بر صدراعظم، «اورسولا فون‌درلین» وزیر دفاع آلمان، «آنگرت کرامپ‌-کارن‌باوئر» رئیس جدید حزب دموکرات مسیحی، «اولاف شولتس» وزیر دارایی و معاون صدراعظم، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، «ینتس اشپان» وزیر بهداشت و «یولیا کلوکنر» وزیر کشاورزی در کنفرانس امسال حضور خواهند داشت.

احتمالا در روزهای آینده شماری دیگر از مقامات برجسته جهانی به این فهرست اضافه خواهند شد.

کنفرانس امنیتی مونیخ نخستین بار در سال ۱۹۶۳ آغاز به کار کرد و فردی به نام «اوالد هاینریش فون کلایست اشمنسین» این کنفرانس را بنیان نهاد. وی تا سال ۱۹۹۷ ریاست کنفرانس را بر عهده داشت و پس از او «هورست تلتشیک» تا سال ۲۰۰۸ این مقام بر عهده گرفت. از آن سال تاکنون هم ایشینگر مسئول برگزاری کنفرانس مونیخ است.

به غیر از سال ۱۹۹۱ که سال جنگ خلیج‌فارس بود و سال ۱۹۹۷ که ریاست کنفرانس تعویض شد، همه ساله کنفرانس مونیخ برگزار شده است. سی و نهمین دوره برگزاری کنفرانس که در سال ۲۰۰۳ برگزار شد، یکی از به یادماندنی‌ترین دوره‌های این کنفرانس بود. در آن سال «یوشکا فیشر» وزیر خارجه وقت آلمان گفت: «من را ببخشید. من متقاعد نشده‌ام.» اشاره وی به تصمیم دولت وقت آمریکا برای حمله به عراق بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید