لاریجانی: طلاب نظریه جدید تولید کنند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۳۰
    کد خبر :484106
لاریجانی

رئیس مجلس با اشاره به فعالیت های ارزشمند مجتمع حوزوی خاتم‌الانبیا اراک گفت: آیت‌الله جوادی‌آملی ‌جوشش فکری ارزشمندی دارد ‌که از طلاب این مجتمع انتظار می رود نظریه جدید برای حوزه‌های مختلف کشور تولید کنند.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی دقایقی پیش در ادامه سفر یکروزه خود به استان مرکزی و در بازدید از مجتمع حوزوی خاتم‌الانبیا اراک اظهار داشت: در راه که می‌آمدیم «آیت‌الله دری» در ارتباط با آموزش‌های این مجتمع و تحولاتی را که برای آموزش عالی در این مجتمع داشتند ارائه کردند، خیلی مسرت‌بخش بود البته از آیت‌الله دری انتظار همین بود چراکه در هر جایی که بودند چه مجلس و چه سایر موارد همیشه نقش توسعه‌گرایی را داشتند.

وی افزود: برای بنده خوشحال کننده‌ بود، اراک شهری با پیشینه‌ای که در معارف اسلامی دارند جایگاهی دارد که باید این مراکز در آن گسترش یابد، مرحوم آیت‌الله حائری، حضرت امام(ره) و خیلی از بزرگانی که در تاریخ دینی می‌درخشند از این استان بودند، از این جهت اعلای این حوزه‌ها باید با اهتمام جدی باشد که در این مسیر گام برداشته شده که شما عزیزان باید از این فرصت استفاده کنید.

لاریجانی تصریح کرد: امروز مسائلی که در حوزه اقتصاد، توسعه کشور، مسائلی که در حوزه بین‌المللی است، نیاز به کاوش‌های جدید دارد، که یک مورد آن بانک است که چگونه باشد و در نظام اسلامی به چه شکل فعالیت داشته باشند که هم براساس چارچوب اسلامی ‌و هم در راستای توسعه کشور باشد که این نیاز به پژوهش دارد، من نمی‌گویم که نظام بانکی فعلی خارج از چارچوب اسلامی است اما شما دغدغه‌ها را می‌بینید.

وی ادامه داد: نظریه عدالت لازمه توسعه اقتصادی است، این که عدالت چه مولفه‌هایی و از نظر فقه اسلامی چه مولفه‌هایی دارد، وقتی می‌گوییم پیشرفت احتیاج به پژوهش دارد، در مسائل سیاست خارجی، سیاست داخلی باید پویا بود، نظر اسلام ایستا و ساکن نیست بلکه یک نظر پویاست.

رئیس مجلس بر ضرورت کاوش در امور مختلف تاکید کرد و گفت: یکی از عواملی که سبب پیشرفت ما در اسلام می‌شود کاوش‌های نظری است، این برعهده طلاب بوده که بهترین جای آن اینجاست، بنده خوشحال شدم که آیت‌الله دری نجف‌آبادی فرمودند مسائل فلسفی، تفسیری و کلامی در این حوزه وجود دارد.

لاریجانی بیان کرد: اینها جامعیت اسلام است که وقتی در حوزه فقه و اصول کار می‌کنند تسلطی داشته باشند، یکی از خصوصیات آیت‌الله جوادی که یکی از بزرگان است کار کردن در شعب مختلف بود اگر آثارشان را نگاه کنید جوشش فکری ایشان را می‌بینید که خیلی ارزشمند است، این در بخش‌های مختلف کار کردن باعث می‌شود که نظریه جدید تولید شود.

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های شهید مطهری هم همین بود که در حوزه‌های مختلف کار کرده بود، بنابراین نظریات ایشان از پختگی برخوردار است و می‌بینیم که با گذشت 40 سال از شهادت ایشان آثار وی آثاری هستند که بسیاری به آنها مراجعه کرده و از آنها استفاده می‌کنند، این قوام به سبب این بود که در شعب مختلف دینی کار کرده بودند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: البته این موضوع هم باید نظام‌بندی شود و این که در چه زمانی و به چه بخشی توجه شود باید تحت نظر استاد عمل شود، این مسیر، مسیر درستی است، بنابراین امیدواریم با هدایت‌هایی که آیت‌الله دری دارند و این که سال‌ها در نظام جمهوری اسلامی تلاش کردند و کمبودها و کاستی‌ها را می‌شناسند در مشاوره و کمک فکری دادن به شما که چگونه این سلوک علمی را داشته باشید می‌توانند نقش به سزایی داشته باشند، خیلی هم امیدوار به شما هستند.

لاریجانی با اشاره به فرهنگ و جایگاه استان مرکزی گفت: در استان‌هایی که می‌رویم معمولا در استان‌ها و شهرهایی که حوزه‌های علمیه فعال دارند یک تاثیر جانبی هم دارند و آن تاثیر فرهنگ مردم است، یعنی فقط این تحصیل برای خودتان نیست، حوزه‌های علمیه فعال فکری که واقعا درس‌خوان باشند، کار کنند و احساس مسئولیت داشته باشند، بر روی سایر مسائل آن شهر و استان اثرگذار خواهند بود، این خیر و برکتی است که حوزه‌های علمیه دارند.

وی اضافه کرد: ان‌شاءالله سال‌های آینده سال‌های پرفروغی در زندگی شما باشد و افراد موثری برای احیای تفکر اسلامی و کمک به نظام اسلامی باشید با تقویت و سلوک اخلاقی که در خود ایجاد می‌کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید