کاشت نی در تالاب هامون

    کد خبر :48409

مردم شمال سیستان و بلوچستان اقدام به کاشت نی در آن بخش از بستر دریاچه هامون کرده‌اند که هنوز آب داخل آن کامل خشک نشده است و یا رطوبت مناسبی دارد.

این اقدام پسندیده بصورت خودجوش و توسط خود مردم منطقه در حال انجام است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: تالاب بین المللی هامون یکی از زیستگاه‌های جانوری و گیاهی ایران است که در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد.

نیره پورملایی در گفت وگو با ایسنا بیان کرد: آبگیری بخشی از تالاب هامون علاوه بر احیای بسیاری از مشاغل از جمله صید و صیادی، مرتع‌داری، گردشگری و غیره با مدیریت بهینه آب اکنون شاهد جاری شدن اکوسیستم طبیعی در منطقه نظیر حضور گونه‌های مختلف پرندگان و جوجه‌ریزی آنها در تالاب هستیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت کنترل کانون‌های بحران گرد و خاک امسال با اقدامات مطلوب صورت گرفته از چهار کانون مهم بحرانی در تالاب بین‌المللی هامون 2 کانون کنترل و بقیه در دست پیگیری است.

پورملایی گفت: در راستای احیای تالاب بین‌المللی هامون به عنوان بزرگترین تالاب آب شیرین کشور جمعی از مردم سیستان و بلوچستان با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست استان و سازمان‌های مردم‌نهاد حامی محیط زیست، اقدام به کاشت نی در تالاب کرده اند.

مدیرکل محیط زیست استان خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی 20 سال اخیر در استان سیستان‌وبلوچستان و اینکه کوه خواجه تنها ارتفاع موجود در پناهگاه حیات وحش هامون است، کاشت نی در این تالاب علاوه بر تأمین غذای موجودات آبزی و در نتیجه تغذیه حیوانات منطقه، موجب تصفیه و حفظ آب موجود در تالاب می‌شود. این تالاب بر اثر خشک شدن جریان آب رودخانه هیرمند از افغانستان کم‌آب شده است.

وی تصریح کرد: کاشت نی به همت انجمن های مردمی در بستر دریاچه هامون از منطقه هیرمند آغاز شده و در آینده برای بخش‌های دیگر تالاب هم در نظر گرفته شده است.

پورملایی افزود: این نوع نی، نی محلی این منطقه است که زندگی مردم از گذشته‌های دور تا کنون با آن عجین بوده و هست.

وی ادامه داد: نیزارهای حاشیه و داخل بستر دریاچه هامون، زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر است و پرندگان در بین این نیزارها تخم‌گذاری می‌کنند و جوجه‌های خود را پرورش می‌دهند.

مدیرکل محیط زیست استان گفت: احیای تالاب می‌تواند در ایجاد روحیه، نشاط و شادی در جسم افراد تاثیرگذار و از برخاست ریزه گردها که عامل اصلی بیماری‌های عفونی و ریوی، اعصاب و روان است، جلوگیری کند.

پورملایی با بیان اینکه هنوز هم سهم هامون از اندک آب ورودی هیرمند پابرجاست و آبراهه‌هایی به سمت تالاب جاری است، گفت: با کمک مسئولان، مردم و سازمان‌های مردم نهاد این روند ادامه خواهد داشت.

وی همچنین از تدوین تفاهم نامه دستگاه‌های اجرایی استان با محیط زیست در خصوص احیای تالاب هامون خبر داد و اظهار کرد: زمان آن فرا رسیده است تا با تقویت همکاری‌های دستگاه های اجرایی مرتبط با احیای تالاب هامون با آن به عنوان یک اکوسیستم واحد رفتار شود چرا که یک برنامه مدیریتی قوی بر مشارکت آحاد افراد جوامع محلی و ذینفعان تالاب از طریق تصمیم گیری و تصمیم سازی تاکید می‌کند.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: پس از برگزاری چهار کارگاه فرابخشی مدیریت یکپارچه تالاب هامون با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و جوامع محلی از جمله بهره برداران این تالاب و سپس تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، تدوین این تفاهم نامه گامی مهم در اجرای برنامه مدیریت زیست بومی تالاب هامون است.

وی‌ تفاهم نامه یاد شده را ضمانت اجرایی برنامه مدیریت یکپارچه تالاب هامون دانست و به کارگیری رویکرد مشارکتی را زمینه مناسبی برای همگرایی کلیه ذینفعان در فرآیند مدیریت تالاب‌ هامون معرفی کرد.

پورملایی گفت: مقرر شده است فرمانداران منطقه سیستان و دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، نظرات پیشنهادی و تکمیلی خود را درباره تفاهم نامه مشترک، ظرف مدت یک هفته، اعلام و پس از اعمال نظرات، تفاهم نامه مذکور طی مراسمی رسمی امضا و مبادله شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید