سناتور روس: ادعای ترامپ درباره پیمان موشکی یادآور برخورد آمریکا با برجام است

    کد خبر :484048
سناتور روس

رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه گفت، دولت کنونی آمریکا دقیقا مانند برخوردش با توافق هسته‌ای با ایران، قصد دارد با نابودی توافقات بین المللی نظرات خود را به دیگران تحمیل کند و حتی منافع متحدان اروپایی واشنگتن را نیز نادیده می‌گیرد.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “لئونید اسلوتسکی” رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه معتقد است که ادعای “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا درباره اینکه روسیه پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط را نقض کرده و همچنین سخنانش درباره انعقاد سند جدیدی در این رابطه، دقیقا یادآور برخورد ایالات متحده با توافقنامه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و خروج یکجانبه واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

ترامپ در سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا از امکان ایجاد توافقات جدیدی درباره کنترل تسلیحات به جای پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط صحبت کرده و یادآور شد که یکی از طرفین این توافقات جدید باید چین باشد.

این مقام بلندپایه دوما گفت: «سخنان ترامپ درباره نقض پیمان موشکی از سوی روسیه و امکان انعقاد توافقنامه موشکی جدید گسترده تر در این زمینه یادآور اوضاع اخیر پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک و توافق هسته‌ای با ایران است. در آن زمان نیز طرف آمریکایی ایران را به عدم رعایت این توافقنامه متهم کرده و از این توافقنامه که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل قرار داشت و به رغم تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره رعایت کامل تعهدات از سوی تهران، خارج شد.»

اسلوتسکی تاکید کرد: «مسلم است که توافقات بین‌المللی که به عقیده ترامپ “بد” هستند و تحمیل توافقات “خوب” مورد نظر وی، اکنون دیگر یکی از روش‌های برخورد دولت کنونی آمریکا با مسائل جهانی شده است. در اینجا می‌توان به طرح جدید “معامله قرن” درباره حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل هم اشاره کرد به طور واضح هدف نابودی اصول شناخته شده بین المللی در حل و فصل مناقشه خاورمیانه و تحمیل دستورالعمل خاص واشنگتن در این باره را هدف قرار داده است.»

این مقام پارلمانی روسیه یادآور شد: «طرف آمریکایی تنها بر اساس منافع خاص خود عمل می‌کند و حتی امنیت متحدان اروپایی خود در ناتو را نیز نادیده می‌گیرد واقعیت این است که هیچ طرح جدیدی درباره پیمان نابودی موشک‌ها به ما ارائه نشده و من تردید دارم که پیشنهادی هم به طرف چینی داده شده باشد. دولت آمریکا تنها خط مشی خود برای از بین بردن اصول حقوق بین المللی در عرصه کنترل تسلیحاتی را دنبال می کند.»

وی در آخر افزود: «به عقیده من، کشورهای اروپایی باید به فکر این باشند که آیا منافع امنیتی اروپا در چارچوب خط مشی یکجانبه در پیش گرفته شده از سوی آمریکا قرار دارد و تلاش کنند که اروپا به عرصه جدید رویارویی و ایجاد خطوط جداکننده قاره ما تبدیل نشود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید