در همایش ملی تغییر و گاه‌شناسی درختی در اکوسیستم‌های خزری مطرح شد؛

تبدیل بخشی از مراتع ایران به محیطی برای ویلاسازی!

    کد خبر :483861

دبیر پنجمین همایش ملی تغییر و گاه‌شناسی درختی در اکوسیستم‌های خزری گفت: تغییر در اقلیم محدودیت‌های زیادی را ایجاد کرده که خطرآفرین خواهد بود.

سید محمد حسینی نصر در پنجمین همایش ملی تغییر و گاه‌شناسی درختی در اکوسیستم‌های خزری با بیان اینکه بر اساس مطالعات هواشناسی ناسا میانگین دمای کره زمین ۸ درجه افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: سطح آب اقیانوس‌ها ۳۰ میلی متر پایین‌تر رفته و در یک بازه زمانی ۱۰ گونه جانوری و گیاهی منقرض شده که نشان از اهمیت تغییر اقلیم است.

وی با اشاره به اینکه افزایش جمعیت، خشکسالی و تغییر اقلیم روی هم تأثیر مستقیمی دارند، خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم در دموکراسی، امنیت غذایی، تنوع زیستی، اقتصاد و مهاجرت پناهجویان نیز تأثیرگذار بوده که همین امر موجب بحران در کره زمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه راهکارهای ما باید پیشگیرانه باشد و نه درمان گونه تاکید کرد: اگر همت نکنیم و راهکاری ارائه ندهیم به احتمال زیاد در آینده کره زمینی مساعد برای زیستن وجود نخواهد داشت.

دبیر پنجمین همایش ملی تغییر و گاه‌شناسی درختی در اکوسیستم‌های خزری با بیان اینکه تغییر در اقلیم، محدودیت‌های زیادی را ایجاد کرده و خطرآفرین خواهد بود، تصریح کرد: از آنجایی که موجودات پر مصرفی شده‌ایم، راه‌حل‌هایی اجمالی باید بر مبنای غلبه بر این بحران‌ها با تغییر سبک زندگی بشر همراه باشد.

حسینی نصر افزود: تمام دولت‌ها و کشورها به دنبال راه حل تغییر اقلیم بوده و این تعامل بین ملت‌ها بدون مرز در حال انجام است و در این راستا باید به سمت استفاده از انرژی پاک و تجدید پذیر برویم.

وی با اشاره به اینکه همایش تغییر اقلیم و گاه شناسی هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این همایش ایده‌ها و راهکارهایی بیان می‌شود که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و به علاوه پژوهشگران ۱۱۷ مقاله به این همایش ارسال کردند.

دبیر پنجمین همایش ملی تغییر و گاه‌شناسی درختی در اکوسیستم‌های خزری خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵ عنوان کتاب در مورد تغییر اقلیم منتشر شده که نشان از دغدغه جهانی تغییر اقلیم است.

تغییرات رخ داده بر درختان بر تغییر اقلیم شهادت می‌دهند

همت الله پیر دشتی، معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در این همایش اظهار کرد: ردپای انسان در تمامی وقایعی که در بخشی از آن به تغییر اقلیم مربوط می‌شود به وضوح دیده می‌شود.

وی افزود: بخشی از این تغییر اقلیم مانند تغییر درختان تأثیر مستقیم بر طبیعت دارد و تغییرات رخ داده بر درختان می‌توانند بر تغییر اقلیم شهادت دهند.

* تغییر اقلیم موجب جا به جایی استان‌ها و تغییر تمدن شده است

سید محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی استان مازندران نیز با اشاره به اینکه تمام زمین در ابتدای پیدایش و به صورت یخ بوده و اکنون با گازهای گلخانه‌ای زمین گرم‌تر شده است، خاطرنشان کرد: رفتار ما با اقلیم بسیار بد بوده و به طوری که به آن آسیب‌های جدی زده‌ایم بنابراین باید برای حل این پدیده نگاه کلان‌تری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم موجب جا به جایی استان‌ها و تغییر تمدن می‌شو د اظهارکرد: در تمامی دنیا تا زمانی که پوشش گیاهی مراتع بازسازی نشده چرای دام در آن انجام نمی‌شود اما در ایران وضعیت مراتع زیاد مناسب نیست و بخشی از مراتع نیز تبدیل به محیطی برای ویلاسازی شده است.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران با اشاره به وضعیت کم آبی در استان گفت: چرا هنوز فکر می‌کنیم با کشاورزی باید به جایی برسیم و چرا فکر می‌کنیم کشت دوم مشکل ما را حل می‌کند.

به گزارش ایسنا، رضوی با تصریح بر اینکه زمانی که توان کشاورزی نداریم نباید آن را انجام دهیم و در این میان انتقال آب هم معضلی دیگر شده است، عنوان کرد: تغییر اقلیم در کشور ما شروع شده اما کوچک‌ترین تغییری در رفتار خودمان انجام ندادیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید