تفاهم نامه سازمان شهرداری‌ها و هلال احمر برای توانمندسازی روستاییان در برابر بحران

    کد خبر :483721
سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: تفاهم نامه مشترک میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و جمعیت هلال احمر در جهت توانمندسازی روستاییان به منظور مقابله با بجران منعقد شد.

مهدی جمالی نژاد در جمع خبرنگاران و در حاشیه امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و جمعیت هلال احمر اظهارکرد: بیش از ۲۰ میلیون جمعیت کشور روستایی هستند و یقینا بایستی در بحث پیشگیری و موضوعاتی که به ایمنی روستاها باز می‌گردد دغدغه داشته باشیم و پیگیر موضوعات آنها باشیم.

وی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای که امروز امضاء شد کار ارزشمندی در قالب ادامه خانه‌های هلال احمر است که در روستاهای مختلف داشتیم که روستاییان را توانمند کنیم و مشارکت آنها را در جهت ایمن شدن روستاهایشان داشته باشیم.این تجربه را در شهرها داشتیم هر شهری به تبع وضعیتش یعنی کلانشهرها، شهرهای میانی و شهرهای کوچک دارای آتش نشانی‌ها هستند و ظرفیت ها و تجهیزات مختلف در آنها وجود دارد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: اما در روستاها ۹۲درصد جمعیت روستاها تحت پوشش دهیارهای هستند و یقینا نیاز است به صورت مویرگی و شبکه ای برای امنیت روستاها برنامه ریزی شود. تفاهم‌نامه‌ای که امروز فی مابین سازمان شهرداری ها و هلال احمر انجام شد تصمیم گیری سیاست گذاری در جهت توانمند کردن این روستاییان با آموزش دادن وآشنا کردن آنان با اقدامات قبل از بحران حین بحران و بعد از بحران است تا بتوانیم این افراد را درگیر کرده و با این اقدام نیز بسیاری از دغدغه‌های دولتمردان کم خواهد شد.

جمالی نژاد در پایان گفت: تجربه همکاری با هلال احمر و شبکه ای که در روستاها برای پیشگیری ایجاد کردیم در زلزله کرمانشاه نمود بسیار خوبی داشت و اگر همکاری دهیاران نبود مشکلات روستاییان به مراتب بیشتر بود به همین دلیل فکر می‌کنم این تفاهمنامه بتواند بسیار کمک کند تا روستاییان قبل از بحران در حین بحران به کمک هلال احمر و بعد از بحران نیز در بازسازی نوسازی کمک مؤثر باشند.

محمد نصیری رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر نیز در حاشیه امضای این تفاهم نامه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیشترین آسیب ها بعد از وقوع بحران ها چه سیل و چه زلزله در روستاها رخ می‌دهد که روستاهای زلزله زده استان کرمانشاه در سال گذشته شاهدی بر این مدعاست.
وی ادامه داد: هدف ما از امضای این تفاهم نامه همکاری های مشترک با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و آماده سازی جوامع روستائی است.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اضافه کرد: ۲ سال پیش سازمان مدیریت بحران کشور ابلاغی داشت مبنی بر تشکیل خانه‌های هلال در روستاها با همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور که ما بتوانیم روستائیان را در موضوع آموزش برای مقابله با زلزله و سایر حوادث طبیعی آماده کنیم.

نصیری توضیح داد: نخستین افرادی که پس از وقوع حوادث در جوامع روستائی حضور دارند سازمان ها و گروه های امدادرسان نیستند بلکه ساکنان محلی روستاها از جمله همسایه ها و اقوام افراد حادثه دیده هستند که گسترش این آمادگی‌ها باعث می شود که خسارت‌های بعدی کاهش پیدا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید