کشف چشم اندازهای عصر یخبندان در صحرای آفریقا!

    کد خبر :483663
صحرای آفریقا

زمین شناسان موفق به شناسایی چشم اندازهای طبیعی خاصی در صحراهای کشور نامیبیا شده اند که نشان می دهد این منطقه از جهان زمانی پوشیده از یخ و برف بوده است.

به گزارش بازتاب به نقل از نیواطلس، امروزه بخش اعظم کشور نامیبیا را صحرا تشکیل می دهد، اما ۳۰۰ میلیون سال قبل شرایط این بخش از جهان به کلی متفاوت بوده و چشم اندازهای سرد و برفی پدیده ای عادی در نامیبیا محسوب می شده است.

گروهی از زمین شناسان با بررسی صخره های آتشفشانی در این کشور جنوب قاره آفریقا از شناسایی اشکالی در آنها خبر داده اند که نشان دهنده وجود یخچال های بزرگ در حال حرکت در گذشته ای دور می باشد. این نوع اشکال صخره ای به ندرت در صحراها یافت می شوند.

تپه های تشکیل دهنده این صخره ها معمولا دراملینز نامیده می شوند که عامل شکل گیری آنها یخچال های طبیعی است. تپه های یادشده معمولا متشکل از لایه های سنگی مجزای به هم چسبیده بوده و پیش از این در مناطقی همچون کانادا، انگلیس، آمریکا، ایرلند، اسکاتلند، سوئد، آلمان، فنلاند و گرینلند هم شناسایی شده بودند.

شناسایی این تپه ها حاصل فعالیت های محققان دانشگاه وست ویرجینیای آمریکاست.

تپه های مذکور بین ۰.۱ تا ۱.۵ کیلومتر طول دارند و نشان می دهند کشور نامیبیا در ۳۰۰ میلیون سال قبل در نزدیکی قطب جنوب واقع بوده است. همچنین وجود تپه های مشابه در جنوب برزیل نشان می دهد که نامیبیا و برزیل احتمالا در گذشته به هم متصل بوده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید