مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اعلام کرد:

افزایش 386 کیلومتری وسعت دریاچه ارومیه

    کد خبر :483573
دریاچه ارومیه

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: حجم آب دریاچه ارومیه ۶۷۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

فرهاد سرخوش  افزود: تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۱ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ سانتی متر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۲۴۲ کیلومتر مربع است گفت: وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸۶ کیلومتر مربع افزایش داشته است.

سرخوش با بیان اینکه حجم آب فعلی موجود در دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب بود که نسبت به سال گذشته ۶۷۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به آغاز رهاسازی مرحله اول آب از سد دریک سلماس از ۱۳ بهمن ماه بیان کرد: بر اساس ابلاغیه اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران، رهاسازی آب از سد دریک تا سقف ۴ میلیون مترمکعب بدون توقف ادامه خواهد یافت.

پیش از این رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته، حق‌آبه دریاچه ارومیه به آن بازگشت و تاکنون هزینه زیادی شده است و خوشبختانه دریاچه ارومیه از خشک شدن نجات پیدا کرد و حدود ۳۰ سانتیمتر بیشتر از گذشته آب دارد.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری ۱۳ بهمن در یک برنامه رادیویی درباره کنوانسیون رامسر و حفاظت از تالاب‌ها گفته، امروز همزمان است با روز جهانی تالاب‌ها که در سال ۱۹۷۱ در رامسر به تصویب رسید.

وی در ادامه درباره مشکلات آبی کشور اظهارکرد: به علت افزایش جمعیت و نیاز آبی کشور متأسفانه در راستای توسعه پایدار حرکت نکردیم و حق‌آبه تالاب‌ها را برای کشاورزی هزینه کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دستور رئیس جمهوری به من احیای تالاب‌هاست مثل ارومیه هامون و بختگان و تلاش می‌کنیم با سیاست‌های جدید حق آبه جدیدی را برای تالاب‌های کشور تعیین کنیم. این سیاست در مواردی امکان پذیر است و در مواردی به دلیل خشکسالی هنوز امکان پذیر نیست. به عنوان مثال احیای تالاب گاوخونی اگر در زاینده رود آب نباشد امکان پذیر نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست معاون رئیس جمهوری درباره سدسازی‌های اشتباه اظهارکرد: مطالعات ما تقریباً نیمه کار بوده است و در راستای توسعه پایدار حرکت نکردیم و خشکی تالاب‌ها به دلیل سدسازی‌های اشتباه بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید