پرتاب ماهواره «پیام» نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نبود

    کد خبر :483516
پرتاب ماهواره پیام

«مهسا روحی» معتقد است که ایالات متحده امریکا بر هر فعالیتی که می تواند با استفاده از آن ادعا کند ایران قرارداد ۲۲۳۱ را نقض می کند، تمرکز می کند.

جمهوری اسلامی ایران ۱۵ ژانویه برای در مدار قرار دادن ماهواره پیام با استفاده از راکت سیمرغ تلاش کرد.

در واکنش به این پرتاب، نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو به خبرنگاران گفت: آنچه ایران به عنوان یک ماهواره در راستای صلح معرفی می کند در واقع اولین گام پرتاب موشک بالستیک قاره پیما بود که خلاف توافقات بین المللی است.

دونالد ترامپ ریس جمهور امریکا نیز هفته گذشته فعالیت های موشکی ایران را محکوم کرد و آن را نقض توافق ۲۲۳۱ دانست. وی اظهار داشت: ایران یک منبع بالقوه برای خطر و مناقشه است. آن‌ ها دارند راکت آزمایش می‌ کنند و خیلی چیزهای دیگر و تا مرز خطر می‌ آیند. مراقب ایران باشید.

این در حالیست که «جینا هاسپل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هفته گذشته و در جلسه کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در پاسخ به سوال یک سناتور تأیید کرد: ایران به برجام پایبند بوده است.

اما کاری که ایران در قالب راه اندازی ماهواره و آزمایش موشکی انجام می دهد تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

در این راستا مهر گفتگویی با «مهسا روحی» محقق مرکز امور بین المللی بلفر دانشگاه هاروارد و محقق موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*برخی معتقدند که آزمایش موشکی ایران، توافقنامه بین المللی ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند. اما همانطور که می دانید این قطعنامه فقط به موشکی که می تواند کلاهک هسته ای حمل کند اشاره می کند. نظر شما چیست؟

آزمایش های موشکی اخیر ایران قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض نمی کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تأیید کرده است که ایران به قطعنامه فوق پایبند بوده است. درواقع ایالات متحده امریکا بر هر فعالیتی که می تواند با استفاده از آن ادعا کند که ایران این قرارداد را نقض می کند، تمرکز می کند.

بخشی از سیاست حداکثر فشار دولت ترامپ، استفاده از برنامه موشکی ایران و سیاست های منطقه ای آن است تا اروپا را به پیروی از تحریم های ایالات متحده امریکا علیه ایران و عدم پیگیری طرح هایی مانند SPV متقاعد کند. با خواندن مقاله ای که توسط همکارم مارک فیتزپاتریک نوشته شده شما می توانید به طور مفصل تر در مورد آزمایش های موشکی ایران و اینکه آیا آنها نقض توافقنامه بین المللی ۲۲۳۱ هستند یا خیر، بخوانید.

* تفاوت های چشمگیری میان پرتاب ماهواره ای و موشک بالستیک دوربرد وجود دارد. چرا برخی مانند «بنیامین نتانیاهو» – هنگامی که ایران ماهواره پیام امیرکبیر را پرتاب کرد – ایران را به علت پرتاب ماهواره محکوم کردند؟

مباحثه و جدال بسیار زیادی درون جامعه متخصص در مورد این موضوع وجود دارد. برخی از زمینه های تشابه هم از نظر تکنولوژی و هم از نظر تخصص بین پرتاب ماهواره ای و پرتاب موشک های بالستیک بین قاره ای وجود دارد. اما در بعد عملیاتی میان پرتاب ماهواره ای و موشک های بالستیک تفاوت وجود دارد. شما می توانید در مورد این موضوع به مطلب مایکل المن مراجعه کنید.

*«رابرت مالی» عضو سابق تیم مذاکرات هسته ای ایالات متحده امریکا اخیرا به یورونیوز گفت: اروپا در موضوع ساز و کار مالی با ایران وحدت نظر ندارد و متحد نیست. چرا که یکسری از کشورهای اتحادیه اروپا در برابر فشارهای آمریکا حساس‌تر هستند. با توجه به این موضوع، آیا شما فکر می کنید SPV هنگامی که شروع به کار کند می تواند به اندازه کافی کارآمد باشد؟

شروع به کار SPV اولین گام بزرگ است. SPV یک مکانیسم بوده و جهت متقاعد کردن شرکت ها و دولت ها – به ویژه آنهایی که حساسیت بیشتری نسبت به فشار ایالات متحده امریکا دارند – برای انجام تجارت با ایران کافی نخواهد بود.

با این حال، انگیزه ای برای آنهایی که می خواهند به تجارت با ایران ادامه دهند، فراهم می کند. علاوه بر این، SPV فرصت مهمی را فراهم می کند. برای اینکه ایران بتواند از آن بهره مند شود، لازم است که به مذاکرات پیشگیرانه و مداوم با دولت های اروپایی و شرکتها برای ترویج تجارت و سرمایه گذاری ادامه دهد.

به عبارت دیگر، از نظر سیاسی، SPV یک دستاورد بزرگ است. اما از دیدگاه اقتصادی و تجاری SPV فقط یک ابزار برای کمک به هموار کردن مسیر و جاده سنگی پیش رو است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید