عراقچی: توازن در برجام از بین رفته

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ۱۹:۲۱
    کد خبر :483238
عراقچی

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای فرانسوی گفت: طرف‌های دیگر تاکنون نتوانسته‌اند که تعهدات خود در برجام را اجرایی کنند و در نتیجه توازن در توافق از بین رفته است.

 سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و «گوردو مونتاین» دبیرکل وزارت امور خارجه فرانسه امروز (سه‌شنبه) ششمین دور گفت‌وگوهای سیاسی دو کشور را در پاریس برگزار کردند.

در این گفت‌وگوها آخرین تحولات مربوط به روابط دوجانبه، اجرای برجام و مکانیسم نوین (اینستکس)، تعهدات فرانسه، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و تحولات منطقه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

معاون وزیر خارجه کشورمان در این نشست ضمن اشاره به اجرای کامل تعهدات ایران در چارچوب برجام، اظهار داشت: طرف‌های دیگر تاکنون نتوانسته‌اند که تعهدات خود را اجرایی کنند و در نتیجه توازن در توافق برجام از بین رفته است.

عراقچی ضمن استقبال از مکانیسم اینستکس، گفت: این راهکار با تاخیر زیاد اعلام شده و امیدواریم مراحل اجرایی شدن آن به سرعت انجام شود.

مونتین نیز در این دیدار بر تداوم حمایت فرانسه از برجام تاکید کرد و گفت: طراحی سازوکار ویژه مالی به همین منظور صورت گرفته است.

وی افزود: فرانسه علاقمند به استمرار گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در خصوص همه موضوعات مورد علاقه طرفین است.

سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) روز پنجشنبه 11 بهمن ماه در بیانیه‌ای ثبت سازوکار مالی اروپا موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

پاریس میزبان کانال مالی است و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد. انگلیس هم رئیس هیأت نظارت است و از هر کدام از این کشورها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت و دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه‌کشور بپیوندند.

سه وزیر خارجه اروپایی در بیانیه مشترکی که روز پنجشنبه صادر شد اعلام کردند: فرانسه، آلمان و انگلیس، در راستای تعهد راسخ و تلاش‌های ادامه‌دار خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تأیید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده، ایجاد «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» را اعلام می‌کنند. این ابزار، کانال ویژه‌ای برای تسهیل تجارت مشروع بین عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.

براساس این بیانیه مشترک؛‌ «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» با تمرکز بر روی ضروری‌ترین بخش‌ها برای مردم ایران – از قبیل اقلام دارویی، کالاهای پزشکی و کالاهای کشاورزی و غذایی- از تجارت مشروع با ایران حمایت خواهد کرد. این سازوکار در درازمدت قصد دارد به روی فعالان اقتصادی از کشورهای ثالث که مایل به تجارت با ایران هستند گشوده شود و سه کشور اروپایی کماکان نحوه دستیابی به این هدف را بررسی می‌کنند.

به گزارش فارس، عباس عراقچی در هفته‌ای که گذشت نیز در ادامه رایزنی‌های سیاسی با برخی کشورهای اروپایی سفری به سه کشور اتریش، اسلواکی و بلغارستان داشت و با مقامات این کشورها ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را مورد بررسی قرار داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید