شخصیت شناسی از طریق اطلاعات موبایل!

    کد خبر :483167

یک مشاور و استاد دانشگاه با بیان این که از طریق اطلاعات موبایل می‌توان شخصیت شناسی انجام داد، گفت: در آینده نزدیک برای استخدام‌ها و تحقیقات دیگر مثل ازدواج از اطلاعات فضای مجازی استفاده خواهد شد.

زهرا حاجی پور در نشست تبیین آسیب‌های فضای مجازی در دادگستری استان یزد، افزود: اطلاعاتی که از نظر فرد برای دیگران بی ‎ ارزش است به طلای نامرئی برای پی بردن به ابعاد شخصیتی، خلأهای عاطفی، مشکلات و همچنین سو استفاده‌های ابزاری افراد بزهکار و فرصت طلب تبدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: ممکن است باج افزارها یا حتی تعمیرکنندگان موبایل یا هر فرد دیگری از طریق هک کردن گوشی یا برنامه‌های خاص و دسترسی به اطلاعات افراد اقدام به باج گیری کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از آن جا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان هست برای جلوگیری از این همه آسیب، راه‌حل‌های گوناگونی ارائه می‌شود؛ ابتدا باید در مورد فضای مجازی و نحوه استفاده از آن و آسیب‌های آن به خانواده و نوجوانان و جوانان اطلاع‬ ‏رسانی شود تا با آگاهی‌های به دست آمده مدت استفاده از اینترنت و فضای مجازی کاهش یافته و به یک یا دو ساعت در روز برسد.

وی ادامه داد: همچنین برای وصل شدن به اینترنت از ابزار مناسب و مطمئن استفاده شود چرا که استفاده از ابزارهای نامطمئن و همچنین روشن بودن دائم مودم و اتصال دائمی به آن خطرات را بیشتر می‌کند.

این استاد دانشگاه، نسبت به تهیه عکس با موبایل، اشتراک ‎ گذاری تصاویر خصوصی در فضای مجازی و عدم رعایت مسائل امنیتی هشدار داد و گفت: باید در نظر داشت که موبایل اصلاً وسیله مناسبی برای عکس و فیلم گرفتن نیست؛ عکس و فیلم‌های خصوصی را می‌توان با دوربین گرفته و در آلبوم‌های دیجیتالی، ذخیره و از اشتراک آنها را در فضاهای مجازی به شدت اجتناب کرد.

وی یادآور شد: بهتر است افراد روی دوربین‌های موبایل را بخصوص هنگامی که در منزل هستند یا در فضاهایی مهم حضور می‌یابند با برچسب بپوشانند.

حاجی پور، فضای مجازی را یک فضای فرا مرزی با جذابیت و تنوع زیاد که به صورت سریع و ارزان در دسترس قرار گرفته است، معرفی و بیان کرد: در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه ‎ افکار و اندیشه‌های بشری محسوب می‌شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود؛ افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات و تبعات مختلف استفاده نادرست از آن نشوند.

وی ابراز کرد: به تصور بسیاری از افراد جامعه، موبایل یک وسیله کاملاً شخصی است و همه برنامه‌های آن رمزگذاری شده است و کسی به آن دسترسی ندارد ولی در واقع تمام اطلاعات ما در چندین سرور مختلف در مکان‌های مختلف دنیا کپی شده است و به هیچ صورت قابل پاک شدن نیست و هر کسی می‌تواند توسط نرم افزارهای خاص به تمام اطلاعات از جمله عکس‌های روی گوشی، سرچ ها و دانلودها، صداها و سایر اطلاعات اطراف فرد از طریق دوربین موبایل یا مکان‌یاب‌های آن دسترسی پیدا کند.

این مشاوره حوزه خانواده به صدمات جبران ‎ ناپذیر فضای مجازی و موبایل علاوه بر آسیب‌های فیزیکی مثل آسیب به گردن، ستون فقرات، دست و چشم و آسیب‌های روحی و روانی مثل افسردگی اشاره کرد و گفت: آسیب‌های اجتماعی حاصل از ارتباط با اینترنت دامنه وسیعی دارد به طوری که می‌توان حوزه آسیب‌های آن را از چند هویتی گرفته تا دسترسی به حساب‌های بانکی، هرزه نگاری، انتشار محتواهای مستهجن، تجاوز به حریم خصوصی افراد و اشاعه خشونت و بسیاری از موارد دیگر ذکر کرد.

وی، یکی از کارکردهای مهم و خطرناک فضای مجازی را گفت وگوهای اینترنتی برشمرد و بیان کرد: چت و گفتگوهای اینترنتی به واسطه گسترش استفاده از تلفن‌های همراه، روز به روز در حال افزایش است که فارغ از این که این موضوع بیشتر اوقات فراغت دختران و پسران جوان را به خود اختصاص می‌دهد و آنها را از پرداختن به امور مفید دیگر باز می‌دارد، به دلیل گمنامی افراد در این فضا، هویت‌های کاذب و دوگانه‌ای شکل می‌گیرد که در آشنایی‌ها و دوستی‌های رمانتیک مجازی، اکثر اوقات موجب به بازی گرفتن احساسات و سرنوشت افراد در این فضا می‌شود. البته آسیب‌های این گونه در میان دختران جوان بیشتر مشاهده می‌شود که متأسفانه گاهی تأثیرات عمیقی بر آینده و زندگی آنان دارد.

حاجی ‎ پور، آزادی بی حد و حصر در فضای مجازی، خلأ قانون گذاری و عدم امکان حضور و نظارت پلیس بر تمام ابعاد این فضا را موجب عملکرد کاربران بر اساس هنجارهای لحظه‌ای دانست و اظهار کرد: فضای فرا مرزی و آزاد مجازی نیازمند نظارت بیشتر متولیان امر و دقت مضاعف استفاده‌کنندگان از این فضاست.

به گزارش ایسنا، وی یادآور شد: در هنگام نصب برنامه‌های مختلف بر روی موبایل‌ها هر برنامه از کاربر اجازه‌های خاصی مثل دسترسی به اطلاعات گوشی می‌گیرد که این کار استفاده از اطلاعات گوشی افراد یا دسترسی به دوربین آن را برای برنامه‌های مختلف فراهم می‌کند.

این جلسه با همت معاونت فرهنگی و دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری استان یزد برگزار شد و در پایان این جلسه بانوان و دختران حاضر در جلسه سوالات خود راجع به آسیب‌های فضای مجازی و راهکارهای استفاده امن تر از این فضا را از کارشناس جلسه پرسیدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید