زنگ خطر کمبود آب به صدا درآمد

    کد خبر :48312

 

وزیر نیرو: گفت: اگر هر فرد ۵ تا ۱۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد، تابستان امسال را بدون دغدغه و مشکل پشت سر خواهیم گذاشت.

حمید چیت چیان گفت: علیرغم همه اقدامات صورت گرفته در زمینه تامین آب هنوز تعدادی از مشترکان با خطر کمبود آب مواجه هستند که تنها راهکار برطرف شدن آن، مدیریت مصرف است.

به گزارش بازتاب  به نقل از صدا و سیما، وی گفت: در ابتدای دولت یازدهم حدود ۵۶۰ شهر دچار تنش آبی (میزان مصرف و تولید آب سر به سر است) بودند و الان حدود ۳۰۰ شهر دچار تنش آبی هستند و ۲۶۰ شهر از تنش خارج شدند.

چیت چیان افزود : با احداث سدهای جدید، تامین منابع آبی جدید، اجرای طرح های متعدد انتقال آب در ۴ سال گذشته توانستیم ۸۶۰ مترمکعب ظرفیت جدید آب و تصفیه خانه اب ایجاد کنیم. با افزایش این ظرفیت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت جدید تحت پوشش خدمات قرار گرفتند.

چیت چیان همچنین از اقدامات اضطراری مانند حفر چاه ها، اجرای فشارشکن، زوم بندی شبکه یاد کرد و گفت: با اجرای این طرحها توانستیم شرایط بهتری ایجاد کنیم. در ۴ سال گذشته ۳۴ سد آبگیری یا افتتاح شده است که با آن ۴.۵ میلیون مترمکعب آب جدید توانستیم تنظیم کنیم.

وی به شرایط قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت : تا پیش از انقلاب اسلامی ۱۴ میلیارد مترمکعب آب قابل تنظیم داشتیم که بعد از انقلاب تا سال ۱۳۹۲، بیست میلیارد متر مکعب ظرفیت جدید دیگر با ساخت سدها ایجاد شد یعنی سالانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت جدید برای استحصال آب ایجاد شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: در ۴ سال اخیر هم با آبگیری یا افتتاح ۳۴ سد، ۴.۵ میلیارد متر مکعب ظرفیت جدید برای استحصال آب ایجاد شده است به عبارت دیگر سالانه یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون متر مکعب ظرفیت جدید به وجود آمده که نشان دهنده حرکت جدی در زمینه سدسازی است.

وی گفت : در ۴ سال اخیر ۱۸ تصفیه خانه آب نیز ساخته شد و به مدار بهره برداری آمد که ۸۶۰ هزار مترمکعب ظرفیت تصفیه خانه آب اضافه شده است.

چیت چیان به آبرسانی روستاها اشاره کرد و گفت: در بخش آبرسانی روستایی ۵۲۰۰ روستا در ۴ سال گذشته آبرسانی شد که ۲۹۵۸ روستای آن تنها در سال گذشته بوده و به این ترتیب در یکسال گذشته به اندازه ده سال قبل در این دولت کار آبرسانی روستایی انجام شده است.

وزیر نیرو گفت: علاوه بر این موارد در بخش فشارشکن نیز در روز که مصرف آب بالاست، هدررفت آب به حداقل می رسد و در شب که مصرف کاهش می یابد و فشار آب بالا می رود آب از منافذ بیشتری هدر می رود اما سعی می کنیم فشار آب را تنظیم و هدررفت آن را به حداقل برسانیم تا در تابستان مردم دچار کمبود آب نشوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید