طعنه جالب یک اقتصاددان به مخالفان FATF

    کد خبر :482945
مخالفان FATF

مهدی تقوی ، استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مخالفان پیوستن به “اف‌ای‌تی‌اف” شخصیت‌های سیاسی هستند که هیچ دلیل اقتصادی را برای تبیین این مخالفت اعلام نمی‌کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرآنلاین، این اقتصاددان با انتقاد از اینکه چرا سیاسیون برای اطلاع از تبعات پیوستن و نپیوستن به اقتصاددان‌ها رجوع نمی‌کنند تا از نتایج کار مطلع شوند ،گفت: کنوانسیون‌های بین‌المللی، فضا را برای کار و زندگی در نظام بین‌الملل تسهیل می‌کنند.

او گفت: امروز بهتر است سیاستمداران به این سئوال پاسخ دهند که چطور نیازی به مذاکره با اقتصاددانان نمی‌بینند و اگر هم مذاکره‌ای صورت می‌گیرد بهتر است اسامی طرف‌های مذاکره حداقل برای مراکز دانشگاهی روشن کنند تا معلوم شود طرف‌های مشورت با چه دیدگاهی اعلام موضع می‌کنند که تا این حد صدای مخالفان بلند است.

وی گفت: وقتی چندین صدای متفاوت از کشور به گوش می‌رسد برخی معتقدند تحت هر شرایطی نباید به این دست کنوانسیون‌ها بپیوندیم و برخی نیز بر این اعتقادند که این سرنوشت محتوم ماست که باید طی نماییم اما مساله من اینجا پیوستن یا نپیوستن نیست.

او در توضیح این مطلب افزود: مساله اصلی این است که روشن شود اگر هر مسیر را انتخاب کنیم عواقب کار برایمان چه خواهد بود، به عنوان مثال اگر به این کنوانسیون بپیوندیم و از لیست سیاه خارج شویم، مراودات ما با نظام جهانی تسهیل شود و روابط بانکی ما عادی شود چه اتفاق اقتصادی برای ما رخ می‌دهد. طبیعی است شرایط برای ما بهبود می یابد و فضایی برای گره زدن منافع اقتصادی خود به جهان می‌یابیم، کاری که اغلب کشورهای جهان انجام می‌دهند.

تقوی اضافه کرد: حالا اگر مسیری عکس را انتخاب کنیم اقتصاد به چه مسیری خواهد رفت.

این استاد دانشگاه در توضیح این مطلب ادامه داد:من به عنوان کسی که ۴۷ سال است معلم اقتصاد هستم می دانم دور ماندن از نظام جهانی چه نتایجی برای یک کشور دارد، طبیعی است که امکان صادرات کالا و خدمات از میان می‌رود، تولید در کشور عمق پیدا نمی‌کند و دسترسی به تکنولوژی مشکل می شود اما باید دید در برابر چه چیزی، چه چیز دیگری را از دست می دهیم.

او با تاکید بر اینکه امروز باید وزارتخانه‌های اقتصادی فعال‌تر در این حوزه عمل کنند تا وزارتخانه‌های سیاسی، گفت: در اغلب کشورهای جهان سیاست را با وزنه اقتصاد محک می‌زنند و این اقتصاد است که مسیرها را روشن می‌کند اما در ایران اقتصاد با وزنه سیاست محک می‌خورد و نتیجه آن نیز معطل ماندن اقتصاد و عدم توسعه یافتگی و رونق می‌شود.

صداهایی که به گوش می‌رسد

وی با اشاره به اینکه صداهایی که از ایران به گوش می‌رسد می‌تواند زمینه را برای بحرانی شدن وضعیت فراهم نماید، گفت: به هر حال FATF ناظر بر پولشویی برای فعالیت‌های غیرقانونی و غیرانسانی است و طبق اعلام نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل داعش و القاعده را به عنوان گروه تروریستی می شناسند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ایران در این سال‌ها خود در صف اول مبارزه با این گروهک‌های تروریستی است و خود بزرگترین ضربه‌ها را دیده است، حال چطور می‌شود که با صدای بلند، ایستادن مقابل این کنوانسیون را فریاد می‌زنند در حالی که در عمل ایران بارها نشان داده است که مقابل تروریست‌ها تمام قد ایستاده است.

او گفت: وقتی ما در عمل مقابل تروریست‌ها ایستاده ایم چرا باید اثرات منفی ناشی از چند صدایی را به کشور تحمیل کنیم.

او در پاسخ به این سئوال که آیا با نپیوستن به این کنوانسیون‌ها ممکن است حتی فروش نفت ما درگیر بحران شود، گفت: هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. مذاکرات توسط گروه‌های سیاسی صورت می گیرد، آنها نیازی نمی‌بینند اطلاعات دقیق تری را به ما اقتصاددانان بدهند تا تحلیل کنیم چه می شود و چه باید کرد. در عین حال مخالفان سیاسی این دست کنوانسیون‌ها نیز اتفاقا خود را بی نیاز از مشورت با اقتصاددانان درباره اطلاع از عواقب نپیوستن به آن می دانند.

او گفت: به هر حال FATF نه به تحریم های آمریکا ارتباط دارد نه به زنده ماندن برحام، بلکه به حضور ایران در عرصه تجارت بین الملل ربط پیدا می کند، اینکه ما بعد از لغو تحریم های آدم بی‌اعتباری چون ترامپ می‌خواهیم با دنیا مراوده داشته باشیم یا خیر، در موضعمان نسبت به این دست کنوانسیون‌ها مشخص می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید