می‌ترسیم پلاسکو بار دیگر بسوزد/ سکوت معنادار بنیاد مستضعفان

    کد خبر :48230

بر اساس ادعای کسبه پلاسکو هر بار که دست به تجمع می‌زنند و خواهان رسیدگی به شرایط ساختمان و بلاتکلیفی وضعیت خود هستند، بنیاد مستضعفان در صدد حل مشکل‌شان برنمی‌آید.

رئیس بنیاد مستضعفان درست در زمانی که تمامی پیکرهای حادثه پلاسکو از زیر آوار برج ۱۷ طبقه قدیمی بیرون کشیده نشده بود، اعلام کرد که تا دو سال دیگر ساختمانی به جای پلاسکوی آوار شده خواهد ساخت تا کسبه خسارت‌دیده به کار و زندگی خود بازگردند، حال با توجه به اینکه ۶ ماه از حادثه پلاسکو می‌گذرد نه تغییری در محل حادثه ایجاد شده است و نه درخواست مجوزی از سوی بنیاد مستضعفان برای ساخت دوباره ارائه شده است؛ در عوض محل حادثه برج قدیمی به جایی برای دزدی و غارت توسط سارقان تبدیل شده است تا جایی که کسبه پلاسکو برای دفاع از اموال خود که پس از حادثه در ۲۸۶ مغازه سالم مانده است؛ شب‌ها را در مقابل درب پشتی پلاسکو به صبح می‌رسانند.

یکی از افراد حاضر که با ۴۰ کسبه دیگر ۱۴ شب است که از ساعت ۱۲ تا ۶ صبح مقابل درب پشتی پلاسکو شب را به صبح می‌رساند در این رابطه به خبرنگار ایلنا می‌گوید: «متاسفانه هر شب از مغازه‌های ساختمان دزدی می‌شد، اما کسی پاسخگو نبود. سارقان با شکستن شیشه‌ها وارد پاساژ می‌شدند، اما کسبه حق ورود ندارند. دزدها از دیوار بالا می‌رفتند و در صورت مقاومت نگهبان‌ها با تهدید قمه اقدام به دزدی می‌کردند تا اینکه نگهبان‌ها طی تماس با کسبه باعث شدند خود کسبه اقدام به محافظت از مال خود کنند و به همین خاطر چهارده شب است که شب را در همین جا به صبح می رسانیم.»

نگهبان ساختمان نیز که در جمع حضور دارد با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی در صورت تماس نگهبان‌ها در این محل حاضر می‌شود، می‌گوید: «با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از اجناس همچنان در مغازه‌ها وجود دارد خطر دزدی همیشه این مکان را تهدید می‌کند.»

کسبه پلاسکو در رابطه با تجمع‌های اخیر خود می‌گویند که با استناد به گزارش‌های سازمان نظام مهندسی خواهان تعیین تکلیف خود هستند. سوال آنها این است که با توجه به اینکه ۷۰ درصد مغازه‌ها سالم است، چرا این مکان رها شده است؟ آنها خواهان این هستند که بنیاد مستضعفان قراردادی را امضا کند که طی آن مشخص شود تا چه زمانی ساختمان را تحویل می‌دهد.

بر اساس گفته‌های کسبه، بنیاد مستضعفان وعده می‌دهد که در جلساتی که برگزار می‌کند، در این رابطه تصمیم‌گیری خواهد کرد، اما این جلسات ۶ ماه است که برگزار نشده و خبری هم به کسبه نرسیده است و بنیاد در آخر اعلام کرد که اگر تا ۳۰ خرداد تکلیف پلاسکو را مشخص نکرد به کسبه این حق را می‌دهد که هرکاری انجام دهند، اما باز هم خبری از بنیاد نشده است و کسبه همچنان سردرگم هستند.

یکی از کسبه حاضر در جمع می‌گوید: «ادعا می‌کنند که ملک کناری را برای ساخت خریداری کرده‌اند؛ اما مالک اعلام می‌کند که این ملک فروخته نشده است. بنیاد با مالک وارد صحبت شد که مالک پیشنهاد فروش ۹۰ میلیارد تومانی داده است، اما بنیاد تنها قصد پرداخت ۳۰ میلیارد تومان دارد که عملا این معامله منتفی شده است.۲۸۶ واحد مغازه آسیب ندیده است، اگر بنیاد مستضعفان به درخواست کسبه پاسخ ندهد؛ قانون این اجازه را به ما می‌دهد که خود کسبه کار بازسازی را انجام دهند و در عوض ۶ ماه اجاره بنیاد از سوی آنها پرداخت نشود. از طرفی برای جلوگیری از دزدی و از طرف دیگر از ترس اینکه نکند پلاسکو دوباره آتش بگیرد، شب‌ها همین جا نگهبانی می‌دهیم تا تکلیف مشخص شود.»

او در ادامه تاکید می‌کند که منهای مقاوم‌سازی پلاک‌های آسیب‌ندیده اول باید تکلیف برج مشخص شود، چون قسمت برج هم باید ساخته شود؛ وعده‌های بنیاد نشدنی است؛ چراکه بنیاد حتی درخواست جواز نکرده است.

طبق گفته کسبه بنیاد این بحث را پیش می‌کشد که شهرداری برای ساختمان مجوز نمی‌دهد، این در حالی است که شهرداری اعلام کرده است که در صورت درخواست بنیاد به آنها مجوز ساخت داده خواهد شد.

گفتنی است؛ طبق قرار بنیاد با کسبه مقرر شد، نماینده کسبه با بنیاد در ارتباط باشد تا این مشکل پیگیری شود، اما تا پیش از برگزاری آخرین تجمع مقابل بنیاد مستضعفان، نماینده کسبه بارها با بنیاد تماس گرفته که پیگیری‌هایش بی‌پاسخ مانده است.

منبع:ایلنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید