52 درصد مبتلایان به ایدز جوانان هستند

    کد خبر :482234

در کل کشور 40 درصد افراد مبتلا به ایدز تشخیص داده شده اند اما 60 درصد مبتلایان یا هنوز از بیماری خود خبر ندارند یا ترس از مراجعه دارند.

در گفتگویی اختصاصی با دکتر پروین افسر کازرونی، رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت انجام داده و وضعیت ابتلا به ایدز در ایران و آگاهی رسانی در رابطه با این بیماری را جویا شده است؛

آمار مبتلایان به ایدز در کشور

دکتر کازرونی گفت: طبق آخرین آمار و گزارشات، کل موارد ثبت شده افراد مبتلا به ایدز از ابتدا که تشخیص داده شده اند تا آخر شهریور 97، 38474 نفر بوده اند که 13614 نفر آن ها فوت شده اند. از طرفی 14459نفر نیز در طی یک سال اخیر برای دریافت خدمات به مراکز مراجعه نموده و 12035 نفر تحت درمان هستند.

وی افزود: کل موراد ابتلا به تفکیک جنسیت، 83 درصد مرد و 17درصد زن هستند. البته طی دهه ی اخیر درصد زنان روبه افزایش بوده و در شش ماهه ی اول امسال 32درصد از موارد جدید ابتلا، زنان و 68 درصد مردان بوده اند.

60 درصد مبتلایان هنوز بی خبرند

رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری های آمیزشی در ادامه گفت: حدود 74 درصد از زنان مبتلا به ایدز ما، از طریق همسرشان که از ابتلای خود آگاهی نداشته اند، ویروس اچ آی وی را دریافت و مبتلا شده اند.

وی همچنین درباره ی میانگین سنی افراد مبتلا به ایدز هم به بهداشت نیوز گفت: 52 درصد کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی 20 تا 35 سال بوده اند. بنابراین از این درصد می توان نتیجه گرفت که باید به موضوع اچ آی وی در میان گروه جوانان توجه بیشتری داشته باشیم.

این متخصص پزشکی اجتماعی با اشاره به اینکه در کل کشور هنوز 40 درصد افراد مبتلا به ایدز تشخیص داده شده اند، اضافه کرد: 60درصد مبتلایان یا از بیماری خود خبر ندارند یا ترس از مراجعه دارند بنابراین وظیفه ی اصلی ما اطلاع رسانی در این حوزه است.

زندگی عادی پس از درمان!

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: باید به مردم این نکات را یادآور شد که اچ آی وی یک بیماری عفونی مزمن است و به محض تشخیص، درمان شروع می شود. در نتیجه فرد مبتلا پس از شروع درمان و پایبندی به درمان، حجم ویروس در بدنش کاهش می یابد و دیگر قابلیت انتقال و عفونت زایی ندارد، بنابراین می تواند زندگی معمولی داشته باشد. در نتیجه تشخیص به موقع افراد مبتلا و درمان آن ها، می تواند منجر به پیشگیری از گسترش ویروس در جامعه شود.

رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری های آمیزشی ادامه داد: اگر اطلاع رسانی درست صورت گیرد، افرادی که با رفتارهای پرخطر در معرض ابتلا قرار گرفته اند می توانند به مراکز مشاوره مراجعه کرده، آموزش و مشاوره پیشگیری و تست رایگان انجام دهند و در صورت ابتلا،مراقبت و درمان از آن ها با حفظ رازداری ادامه می یابد.

زنانی که از ابتلای خود خبر ندارند

مدیر برنامه ملی ایدز ایران گفت: متأسفانه با وجود تمام تلاش هایی که این سال ها صورت گرفته، هنوز آگاهی جامعه کم است چون بخش بزرگی از مبتلایان (60 درصد) هنوز نمی دانند که مبتلا هستند؛ مثلا زنی که شوهرش زندانی است یا شوهرش بر اثر اعتیاد فوت شده آگاهی ندارد که ممکن است در معرض ابتلا قرار گرفته باشد.

دکتر کازرونی ضمن تأکید بر اهمیت اطلاع رسانی در مورد اچ آی وی، اضافه کرد: اطلاع رسانی دو کار مهم انجام می دهد؛ هم ترس در مورد اینکه این بیماری مهلک و کشنده است را از بین می برد و هم اینکه به افرادی که در معرض بیماری هستند این اطمینان را می دهد که مراکزی هست که می توانند تحت درمان قرار بگیرند و اطمینان یابند که تمام موارد بین آن ها و پزشک محفوظ می ماند.

ابتلا به ایدز در زنان باردار

او از موارد ابتلا به ایدز در مادران باردار هم به بهداشت نیوز اینطور گفت: مواردی هم داشتیم که مادر باردار مبتلا بوده و خبر نداشته. یکی از راهکارهای کنترل اچ آی وی، پیشگیری از انتقال مادر باردار به کودک است. اگر زنان باردار مبتلا به اچ آی وی از ابتلای خود آگاه شوند، مادر مبتلا تحت درمان قرار گرفته و تمهیدات لازم برای پیشگیری از انتقال به کودکش صورت می گیرد. بنابراین خطر انتقال از 40 درصد، به زیر دو درصد می رسد که این هم باز نیاز به اطلاع رسانی درست و دقیق دارد.

سایت تخصصی برای اطلاع رسانی

دکتر پروین افسر کازرونی، رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت در آخر ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور، 200 مرکز مشاوره بیماری های رفتاری وجود دارد که خدمات آموزشی، مشاوره و مراقبت ارائه می دهند، سایت تخصصی وزارت بهداشت در خصوص بیماری ایدز را نیز معرفی کرد:

مردم می توانند اطلاعات، کلیپ و فیلم های آموزشی، آدرس و تلفن کلیه مراکز مشاوره ی بیماری های رفتاری و هم چنین دستورالعمل های علمی تشخیص، مراقبت و درمان را از طریق سایت www.hiv-sti.ir دریافت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید