ورود SPV همانند برجام با تردید، انجام آن با تاخیر و پایان آن با تعطیلی به اتمام می‌رسد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ۸:۳۱
    کد خبر :481848
SPV

نماینده مردم قائم‌شهر با تاکید بر آنکه بارها ثابت شده که ورود برجام با تردید، انجام آن با تحقیر و فرجام آن با تعطیلی روبرو شده تصریح کرد ورود SPV همانند برجام با تردید، انجام آن با تاخیر و پایان آن با تعطیلی به اتمام می‌رسد.
ورود SPV همانند برجام با تردید، انجام آن با تاخیر و پایان آن با تعطیلی به اتمام می‌رسد

علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: آنچه 3 کشور اروپایی در خصوص اینستکس اعلام کردند از چند منظر قابل بررسی و رصد است.

وی افزود: اقدام اروپایی با فرار رو به جلو بوده و ۹ ماه وقت ملت ایران را گرفتند ضمن اینکه آن چیزی که از کوزه اروپایی‌ها تراویده همان چیزی بوده است که از قبل پیش‌بینی آن امکان پذیر بود.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خاطرم هست که آقایان عراقچی و ظریف بعد از خروج آمریکا از برجام و تمایل به مذاکره با اروپایی‌ها در جلسه غیرعلنی مجلس حضور پیدا کرده و گفتند مذاکره با اروپایی‌ها چند هفته بیشتر طول نمی‌کشد و سریع به اتخاذ تصمیم خواهیم رسید که در حقیقت این چند هفته، ۹ ماه شد.

وی با بیان اینکه آنچه امروز در خصوص تصمیم مرحله اول 3 کشور اروپایی بازمی‌گردد از چند منظر از جمله حقوقی قابل بررسی است اظهار داشت: آنچه آنها مبنی بر نفت در برابر غذا و دارو اعلام کرده‌اند خلاف برجام بوده است زیرا چنین چیزی در برجام وجود دارد.

ادیانی افزود: حتی در سخت‌ترین شرایط جنگی و تحریمی طبق حقوق بین الملل، کشورهای حاضر در جنگ می‌توانند در بحث امنیت غذایی و دارویی حق مسلم خود را بدست آورند.

وی خاطرنشان کرد: اینستکس مصوبه جدیدی ندارد و آنچه از قبل در برخی حقوق بین‌الملل و موافقت نامه‌های بین المللی وجود داشت را تکرار کرده‌است کما اینکه نکته دوم از جهت حقوقی آن است که کشورهای اروپایی مکلف به اجرای مفاد برجام هستند و این پیشرفت آنها خلاف روح و جسم برجام است چرا که چنین پیشرفتی در برجام وجود نداشته است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اظهارات اروپایی‌ها مبنی برتعیین پیش شرط پذیرش fatf برای اجرای اینستکس خلاف برجام و دخالت در مسائل داخلی کشورمان است.

وی افزود: اینکه آنها اینستکس را مشروط به الزامات fatf کنند در حقیقت دهن کجی به ایران و نادیده گرفتن شعور ملی کشورمان است که البته بر گرفته از روحیه تکبر و تبختر علیه یک ملت بزرگ است لذا آنها حق مداخله در امور داخلی کشورمان را ندارد.

عضو کمیسیون انرژی افزود: اینستکس خلاف شرایط توصیه شده مقام معظم رهبری به دولت است چرا که ایشان ۶ پیش شرط را برای مذاکره ایران با اروپا بیان کردند که یکی از آنها این بود که اروپایی‌ها به دلیل نقضی که آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در قضیه برجام انجام داده بایستی در بیانیه‌ای آن را محکوم کرده و آنها حق ندارد شرایطی را خارج از برجام چیزی را به آن بیفزایند.

وی تصریح کرد: از دیگر پیش شرط‌هایی که رهبر انقلاب آنرا تاکید کردند آن است که اروپایی‌ها حق ندارند در خصوص مسائل موشکی و منطقه‌ای برای ایران پیش شرطی را قائل شود نکته دیگری که ایران و دولت باید آنرا محکم پیگیری کرده و وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی در این خصوص موضوعات را دنبال کنند آن بود که اروپایی ها باید متعهد شوند و تضمین دهند که نفت ایران را خریداری کرده و پول آن هم به راحتی به ایران بازگردانند.

وی گفت: نکته دیگر توصیه شده مقام معظم رهبری، همکاری بانکی و تجاری کشورهای اروپایی با ایران است که هیچ کدام از این موارد در اینستکس وجود نداشته است ضمن اینکه اروپا باید ارتباط تجاری و بانکی با کشورهای اروپایی را تضمین کند در صورتی که چنین موضوعاتی مطرح نشده است.

ادیانی افزود: متاسفانه اروپاییها، اینستکس را از سر حیله‌گری نفت در برابر غذا و دارو اعلام کرده‌اند مشروط بر اینکه ایران به Fatf و لوایح آن بپیوندند.

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها پیام ملت بزرگ ایران را دریافت نکردند ضمن آنکه اروپایی‌ها باید بار دیگر سوابق حیله‌گری خود را در بیانیه تهران که در دولت خاتمی در سعدآباد منعقد شد مرور کنند که ما در آن توافق پروتکل الحاقی را پذیرفتیم. ضمن اینکه در این توافق اروپایی‌ها ۲ سال وقت ملت ایران را گرفتند و به تعهدات خود عمل نکردند.

ادیانی گفت: به نظر می‌رسد تقسیم کاری بین اتحادیه اروپا در ایران و آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا از برجام خارج شود و ایران تعهدات خود را در قبال آنها نگه دارد و اروپایی ها در یک سناریوی از قبل طراحی شده بخواهد برجام را مدیریت کرده و ایران را در شرایط و بازه زمانی پس از آن نگه دارد صورت گرفته است.

وی افزود: تصمیم اخیر اروپایی ها در نوعی دهن کجی به ملت بزرگ ایران است ضمن اینکه اروپایی های بی شرم عملا بحث spv و کانال ویژه مالی ایران و اروپا را در روز ۱۲ بهمن یعنی زمان ورود حضرت امام خمینی (ره) به کشور و اولین روز آغاز دهه فجر اعلام کردند که این زمان در حقیقت کاملا حساب شده بوده و همانند ترامپ یاغی که تحریم های آمریکا علیه ایران را ۱۳ آبان اعلام کرد بوده است که کاملا معنادار است.

این عضو کمیسیون انرژی اظهار داشت: اتحادیه اروپا به مانند آمریکا قابل اتکا نیست لذا مدیران و مجلس باید با تکیه بر داشته‌های داخلی خود توسعه کشور را دنبال کنند ضمن اینکه این موضوع به معنای آن نیست که ایران با جهان و اروپا قطع رابطه خواهد کرد ولی باید ثابت کنیم که نیازی به این نوع رفتارهای تحقیرآمیز اروپا علیه ملت ایران نداریم.

وی در پایان گفت: برجام ثابت کرد که ورود برجام با تردید، انجام آن با تحقیر و فرجام آن با تعطیلی روبرو شده است ضمن اینکه spv همانند برجام ورودش با تردید بوده انجام آن با تاخیر بوده و پایان آن با تعطیلی به اتمام خواهد رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید